دسته‌بندی نشده

شام عقد محضری به عهده کیست؟

ایران، کشوری گسترده است که در هر گوشه از آن، آداب و رسوم مخصوص به خود وجود دارد. عده زیادی از افراد برای این موضوع که هزینه شام عقد محضری به عهده کیست با هم بحث می کنندو در برخی از مواقع دلخوری هایی هم میان آنها به وجود می آید. همین طور برخی از افراد عقد و عروسی را با هم می گیرند و در هزینه ها صرفه جویی می کنند. اگر شما هم کسی هستید که در آینده نزدیک می خواهید عقد کنید، اما نمی دانید که چه کسی باید هزینه های شام و مراسم را بپردازد، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

در برخی از مناطق ایران، خانواده دختر هیچ هزینه ای نمی کنند؛ یعنی هزینه های مراسم بله برون، عقد، عروسی و حنابندان به عهده خانواده داماد است. اما در برخی از مناطق دیگر، رسم دارند که در برخی از مراسم ها، خانواده عروس هزینه ها را پرداخت کند که این امر کاملا به آداب و رسوم خانواده و منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بستگی دارد. امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، بهتر است که هر دو خانواده برای عقد و عروسی هزینه کنند تا تمامی هزینه ها به دوش یک فرد یا خانواده نباشد.

پرداخت هزینه شام محضری به عهده کیست؟

پر خرج ترین هزینه ای که باید برای عقد پرداخت کنید، شام است. این مسئله برای هر کسی متفاوت است؛ ممکن است که خانواده شما و همسرتان یک رسم نداشته باشید. مثلا شما رسم داشته باشید که هزینه عقد را خانواده داماد پرداخت کند و خانواده داماد رسم داشته باشند که هزینه عقد را باید خانواده عروس بپردازند. اگر یکی از خانواده ها کوتاه نیاید، ممکن است اختلافاتی میان دو خانواده شکل بگیرد. در قدیم تمامی هزینه هایی که مربوط به عروسی است را داماد پرداخت می کرده است.

شام عقد محضری به عهده کیست

اما در حال حاضر غالباً خانواده عروس هزینه شام عقد را پرداخت می کنند؛ زیرا هزینه های عروسی به عهده خانواده داماد است و به همین دلیل هزینه شام عقد را خانواده عروس پرداخت می کند تا خانواه داماد هم از بابت هزینه ها اذیت نشوند. البته در برخی از موارد عروس و داماد هر دو شاغل هستند و تمامی هزینه ها را خودشان پرداخت می کنند.

پرداخت هزینه عقد در محضر به عهده کیست؟

در حال حاضر برخی از خانواده ها به صورت مشارکتی هزینه های مربوط به عقد را پرداخت می کنند. این کار باعث می شود که شما نزد خانواده همسرتان احساس بهتری داشته باشید. خانواده ها باید با هم صحبت کنند و در نهایت تصمیم بگیرند که هزینه ها را نصف کنند و یا خانواده داماد یا عروس آن هزینه ها را بپردازد. بسیاری از افراد بعد از عقد، یک جشن کوچک و خودمانی در منزل پدر عروس یا پدر داماد برگزار می کنند. اگر این جشن در منزل پدر عروس برگزار شد، پدر عروس وظیفه دارد که تمامی هزینه های مهمان ها را پرداخت کند.

بعضی از افراد نمی خواهند که جشن بعد از عقد در خانه پدر عروس یا اماد برگزار شود؛ به همین دلیل یک باغ یا تالار کوچک را برای مراسم خود رزرو می کنند. در این شرایط یا خانواده عروس یا خانواده داماد تمام هزینه ها را پرداخت می کند، یا هر کدام فقط هزینه های مهمان های خودشان را می پردازند.

این کار باعث می شود که نه دلخوری بین خانواده ها ایجاد شود و نه فشار مالی روی خانواده عروس یا داماد بیاید. به صورت کلی، در پاسخ به شام عقد محضری به عهده کسیت و کدام خانواده باید آن را پرداخت کند، می توان گفت که این موضوع، یک چیز قراردادی بین خانواده ها است.

پرداخت هزینه عقد در محضر

راه حل هایی برای تعیین هزینه های مراسم عقد بدون دعوا و مشکل

همان طور که پیش از این گفتیم، در بسیاری از موارد بین خانواده عروس و داماد به خاطر هزینه هایی که یکی از طرفین باید بپردازند یا به صورت مشارکتی باید پرداخت کنند، اختلاف به وجود می آید و حتی برخی از این اختلاف ها باعث می شود که آن عروسی کلا کنسل شود. شما به عنوان والدین، باید بدانید که هر چقدر هزینه کرده اید، برای فرزند خودتان بوده است و نزد خانواده همسر، باعث سربلندی او می شود. پس غرور و لج کردن را کنار بگذارید و تا حد توان، بهترین مراسم را برای فرزند خود برگزار کنید.

برنامه ریزی درست و اصولی، می تواند به شما برای برگزاری یک مراسم بدون هیچ دعوا و اختلافی کمک کند. وقتی که هر دو خانواده کنار یکدیگر هستند، برنامه ریزی کرده و تعیین کنید که چه کسی باید چه هزینه ای را بپردازد. به وضعیت مالی هر دو خانواده دقت کنید؛ اگر یکی از خانواده ها از نظر مالی ضعیف تر است، خانواده دیگر بهتر است این ضعف را جبران کند تا مراسم به بهترین شکل ممکن پیش رود.

به دنبال تجملات نباشید؛ اگر می بینید که خانواده ها نمی توانند آنقدر که شما می خواهید هزینه کنند، کمی ساده تر جشن خود را برگزار کنید. اما به هیچ عنوان به خاطر مسائل مالی با خانواده همسرتان بحث نکنید تا دلخوری به وجود نیاید. در این صورت با داشتن یک برنامه ریزی درست و صحبت کردن با خانواه ها، می توانید بهترین عقد را برگزار کنید. در ادامه، با موضوع شام عقد محضری به عهده کیست همراه ما باشید.

ایده هایی برای کاهش هزینه های عقد

شما با بکار گیری برخی از ایده ها می توانید مقدار هزیه های خود را به مقدار زیادی کاهش دهید. یکی از این ایده ها، دعوت مهمان های کمتر است. در مراسم عقد لزومی ندارد که چند صد نفر را به جشن خود دعوت کنید؛ تنها اقوام درجه یک و درجه دو؛ یعنی خانواده عروس و داماد و خاله، عمه، عمو و دایی آنها و تعدادی از دوستانتان. افرادی که دور تر هستند را بهتر است به عروسی دعوت کنید؛ در این صورت مراسم عقد زیاد شلوغ نمی شود.

یکی دیگر از کارهایی که باعث می شود هزینه های مراسم عقد کاهش یابد، مکان برگزاری عقد است. اگر برایتان فرقی نمی کند که در تالار مراسم را برگزار کنید یا در خانه، گزینه دوم هوشمندانه تر است؛ زیرا در خانه شما نیازی به پرداخت ورودی و رزرو تالار ندارید. اما اگر برایتان مهم است که عقد در تالار یا باغ برگزار شود، سعی کنید که باغ و تالارهایی را انتخاب کنید که هزینه کمتری را دریافت می کنند.

هر چقدر که تالار شما مجلل تر باشد، هزینه ای که باید پرداخت کنید هم بیشتر می شود. همین طور برخی از تالارها در مقابل خدماتی که ارائه می دهند مانند غذا، هزینه های بسیار زیادی دریافت می کنند که پیشنهاد می کنیم به تالارهای دیگر مراجعه کنید. با انجام همین دو کار، می توانید مقدار زیادی از هزینه های عروسی را کاهش دهید و بهترین مراسم عقد را داشته باشید.

ایده هایی برای کاهش هزینه های عقد

انواع پذیرایی مراسم شام عقد

اکنون به صورت کامل می دانید که هزینه شام عقد محضری به عهده کیست و چگونه می توان در آن صرفه جویی کرد. در این قسمت باید بدانید که پذیرایی شام عقد به چه روش هایی انجام می شود. در تالارها، غذا را به صورت پرس، دیس پرس و سلف سروسی سرو می کنند.

روش سلف سرویس برای مراسم هایی مناسب است که تعداد مهمان ها کم باشد. اگر افراد زیادی را در مراسم عقد خود دعوت کرده اید، پیشنهاد می کنیم که از روش پرس استفاده کنید. البته سایر روش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما باید برای آنها بودجه بیشتری پرداخت کنید. انواع پذیرایی مراسم شام عقد به شرح زیر است:

  • پرس: در این نوع پذیرایی میزبان تنها هزینه یک نوع غذا را پرداخت می کند که به صورت تک نفره در اختیار مهمان ها قرار می گرد.
  • دیس پرس: در این شکل از پذیرایی چند نوع غذا را درست می کنند و در کنار یکدیگر در دیس قرار می دهند و برای مهمان ها سرو می کنند که نسبت به پذیرایی به روش پرس، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • سلف سرویس: در این نوع پذیرایی چندین نوع غذا را در کنار یکدیگر قرار می دهند و مهمان ها خودشان غذا را انتخاب می کنند. در روش سلف سرویس باید میزان غذایی که درست می کنید، از تعداد مهمان ها بیشتر باشد و همین امر باعث می شود که مقدار زیادی از غذا به هدر برود. هزینه ای که برای روش سلف سرویس باید پرداخت کنید، زیاد است.

سخن نهایی

در این مقاله از ویکی عروس دانستید که هزینه شام عقد محضری به عهده کیست و چطور می توان آن را کاهش داد. معمولا مراسم هایی که برای عقد برگزار می کنند، بزرگ نیست؛ یعنی فقط افراد نزدیک به عروس و داماد حضور دارند. اگر کمی بدانید که پرداخت این میزان هزینه از عهده خانواده ها خارج است، با به کار گیری ایده هایی که در بالا گفتیم و کارهایی که خودتان می دانید، تا جای ممکن، مقدار هزینه ها را کمتر کنید. به نظر شما هزیه شام عقد به عهده خانواده عروس است یا خانواده داماد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا