دانستنی های قبل از ازدواج

ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی چگونه است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از کشورها ازدواج فامیلی را به طور کامل ممنوع کرده اند. دلیل این مسئله این است که بسیاری از افراد و به خصوص پزشکان و روانشناسان اعتقاد دارند که ازدواج فامیلی می تواند معایب بسیار زیادی داشته باشد. در این مقاله، ما قصد داریم به طور کامل درباره ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی صحبت کنیم. پس اگر شما هم قصد دارید این کار را انجام دهید، بهتر است در ابتدای این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا مطمئن شوید که آیا ازدواج فامیلی می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر.

نگاه کلی به ازدواج فامیلی

منظور ما از ازدواج فامیلی، این است که جد زوجین مشترک باشد. در این شرایط، ازدواج پسرعمو و دختر عمو، پسرخاله و دختر خاله، پسر دایی و دخترعمه و سایر موارد این چنینی، جزو ازدواج فامیلی شناخته می شوند.

در سراسر خاورمیانه و به خصوص ایران، ازدواج فامیلی کاملا مرسوم است و هیچ گونه مشکلی در آن وجود ندارد. حتی بسیاری از مردم ایران و به خصوص برخی شهرها، علاقه بسیار زیادی به ازدواج فامیلی دارند و آن را تشویق می کنند.

در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکایی که مردم دین مسیحیت را قبول دارند، تنها 10 درصد از ازدواج های صورت گرفته جزو ازدواج های فامیلی هستند. اما به طور کلی، نظر افراد درباره ازدواج فامیلی در سراسر جهان کاملا متفاوت است. به این صورت که برخی از فرهنگ ها ازدواج فامیلی را بیش از اندازه قبول دارند و برخی دیگر ممکن است آن را ننگی بزرگ بدانند. مهم ترین دلیل این موضوع هم این است که ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی چندان مورد قبول واقع نمی شود.

نگاه کلی به ازدواج

در حالی که خیلی از کشورهای غربی ازدواج فامیلی را نمی پسندند، این موضوع از نظر اسلام کاملا پسندیده است. حتی امام علی علیه السلام با دختر پیامبر اسلام که پسر عموی ایشان بود، ازدواج کردند. همچنین ازدواج حضرت زینب نیز با پسر عموی خود بوده است.

حتی بسیاری از افراد در فرهنگ های قدیمی بر این باور هستند که پسرعمو و دخترعمو باید با یکدیگر ازدواج کنند. ممکن است شما هم این جمله معروف را شنیده باشید که می گویند: «عقد پسرعمو و دختر عمو را در آسمان ها بسته اند.» این موضوع نشان می دهد که در ایران ازدواج فامیلی رواج خیلی زیادی دارد.

اما به طور کلی، نباید از این نکته غافل شد که ازدواج فامیلی می تواند خطرات بسیار زیادی داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل این خطر، این است که در ازدواج فامیلی احتمال اختلالات ژنتیکی در فرزندان خیلی بیشتر است. به علاوه، این موضوع از نظر روانشناسی نیز چالش های بسیار زیادی دارد که در ادامه به طور کامل درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.

نظر روانشناسان در مورد ازدواج فامیلی

از نظر روانشناسی ازدواج فامیلی می تواند مزایا و معایب مربوط به خود را داشته باشد. به عنوان مثال، طرفین و به خصوص خانواده ها خیلی بهتر می توانند یکدیگر را بشناسند و دیگر نیازی به تحقیقات خیلی گسترده درباره خانواده و شخص مقابل نیست. با این حال، همین شناخت می تواند یکی از مهم ترین دلایل بروز اختلاف در میان زوجین باشد. به این صورت که شاید در صورت بروز دعوا و مشکل میان زن و شوهر، خانواده دخالت کنند و این موضوع باعث ایجاد کدورت شود.

نظر روانشناسان در مورد ازدواج فامیلی

البته باید گفت که اگرچه ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی چندان توصیه نمی شود، اما همه چیز به شرایط و شخصیت دو طرف و خانواده ها بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان گفت که این موضوع برای همه افراد صدق می کند.

به طور کلی، روانشناسان اعتقاد دارند که هر کسی که بخواهد تصمیم جدی برای ازدواج بگیرد، باید حتما قبل از ازدواج از مشاوره استفاده کند. حالا تفاوتی ندارد که دختر و پسر با یکدیگر فامیل باشند یا نه. در هر صورت، شرکت در جلسات قبل از ازدواج ضروری است. بر اساس گفته روانشناسان، طرفین باید با یکدیگر تفاهم و تناسب کافی داشته باشند و از نظر عاطفی با یکدیگر سازگار باشند.

در این شرایط، نمی توان گفت که حتما کسانی که رابطه فامیلی با یکدیگر دارند، بهتر می توانند با هم سازگار شوند. از طرف دیگر، نمی توان به صورت قطعی گفت که ازدواج فامیلی حتما باعث بروز مشکل می شود. به طور کلی، شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مهمترین کاری است که روانشناسان روی آن تاکید می کنند.

ازدواج فامیلی خطرناکه؟ نظر پزشکان در رابطه با ازدواج فامیلی

یکی از مهم ترین دلایل ممنوعیت ازدواج فامیلی در بسیاری از کشورهای جهان، به خاطر دلایل پزشکی است. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در فرزندان ازدواج های فامیلی خیلی بیشتر است. به همین دلیل از نظر پزشکی، ازدواج فامیلی تا حد امکان پیشنهاد نمی شود. در ادامه، برخی از مهم ترین بیماری هایی که شاید در ازدواج فامیلی در فرزندان نمود پیدا کند را نام می بریم.

نظر پزشکان در رابطه با ازدواج فامیلی

1. معلولیت

معلولیت های ذهنی و جسمی برخی از مهم ترین و رایج ترین بیماری هایی هستند که در اثر ازدواج های فامیلی دیده می شوند. در صورتی که معلولیت ذهنی یا جسمی کودک بیش از اندازه حاد باشد، حتی احتمال فوت او نیز وجود دارد.

2. بیماری نقص ایمنی

بخش زیادی از کودکان حاصل از ازدواج فامیلی، به بیماری های نقص ایمنی مبتلا می شوند. به این صورت که آنها خیلی آسیب پذیرتر از سایر افراد هم سن و سال خود هستند و به همین دلیل شاید نسبت به دیگران، بیشتر در معرض بیماری های مختلف قرار بگیرند.

3. سقط جنین

در صورتی که اختلالات ژنتیکی میان زن و مرد بیش از اندازه شدید باشد، احتمال سقط جنین و مرده زایی افزایش پیدا می کند. حتی اگر نوزاد زنده متولد شود، باز هم جان مادر در خطر خواهد بود. شاید جالب باشد که بدانید از هر 500 مورد حاملگی که در ازدواج فامیلی رخ می دهد، تقریبا 50 مورد از آنها به سقط جنین و 22 مورد به مرده زایی منجر می شوند.

4. تالاسمی

یکی از بیماری های بسیار شایع در ازدواج فامیلی، تلاسمی است. در بیماری تالاسمی، میزان هموگلوبین و گلبول قرمز بدن فرزندان از حالت طبیعی خارج شده و خیلی کمتر از حالت نرمال است. درمان بیماری تالاسمی نیاز به هزینه بسیار زیادی دارد و پدر و مادر خیلی از کودکان تلاسمی، با یکدیگر فامیل بوده اند.

علل به وجود آمدن اختلاف در ازدواج فامیلی

همه افراد دارای هویت مستقلی هستند و نمی توان گفت که کسانی که با یکدیگر ارتباط خونی دارند، لزوما شبیه به یکدیگر عمل می کنند. با این حال، بسیاری از افراد این تفاوت ها را نادیده می گیرند و فقط به خاطر ارتباط خونی و رابطه خویشاوندی، فرزندان خود را وارد زندگی زناشویی می کنند. در این شرایط، احتمال بروز اختلاف بیش از اندازه افزایش پیدا می کند.

برای مثال، خیلی از مادرها فکر می کنند که اگر دختر آنها با پسرخاله خود ازدواج کند، حتما خوشبخت خواهد شد. این در حالی است که بعد از ازدواج، ممکن است طرفین تازه متوجه شوند که چقدر با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی، نمی توان گفت که فقط شناخت کلی و از دور می تواند ضامن خوشبختی باشد. اگر طرفین به طور کامل یکدیگر را نشناسند و برای ازدواج از طرف خانواده ها تحت فشار قرار بگیرند، اختلاف بسیار زیادی در میان آنها به وجود خواهد آمد.

مزایای ازدواج فامیلی

اگرچه ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی چندان توصیه نمی شود، اما این نوع ازدواج مزایای مربوط به خودش را دارد. همین مزایا موجب شده اند که خیلی از خانواده ها اصرار خیلی زیادی به ازدواج فامیلی داشته باشند. البته توجه داشته باشید که این مزایا به هیچ عنوان باعث نمی شوند که معایب این نوع ازدواج از بین بروند. در ادامه، برخی از مزایای ازدواج فامیلی را مشاهده می کنید.

مزایای ازدواج فامیلی

1. شناخت بهتر طرفین و خانواده ها

یکی از مهم ترین مزایای ازدواج فامیلی در روانشناسی این است که خانواده ها و دختر و پسر خیلی راحت تر یکدیگر را می شناسند. در شرایطی غیر از ازدواج فامیلی، خانواده ها باید بیش از اندازه درباره خانواده طرف مقابل تحقیق کنند. این در حالی است که در ازدواج فامیلی، شما به طور کامل خانواده طرف مقابل را می شناسید.

2. تناسب فرهنگی

بیشتر مواقع کسانی که با یکدیگر فامیل هستند، تناسب فرهنگی دارند. از طرف دیگر، تناسب فرهنگی یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب همسر در نظر گرفته می شود. پس ازدواج فامیلی موجب می شود که مشکلات و اختلافات فرهنگی تا حد خیلی زیادی ناپدید شوند و دلیل این موضوع هم این است که خانواده ها از نظر فرهنگی خیلی به هم نزدیک هستند.

3. تناسب شرایط مالی

در صورتی که افراد شرایط اقتصادی و مالی تقریبا مشابهی داشته باشند، بهتر می توانند یکدیگر را درک کنند. همچنین موضوعاتی مانند میزان پول خرج کردن و مدیریت دخل و خرج هم تاثیر زیادی در موفقیت ازدواج دارند. اگر خانواده ها از این نظر به یکدیگر شباهت داشته باشند، ازدواج فامیلی می تواند بروز اختلافات مالی را نیز تا حد خیلی زیادی کاهش دهد.

4. بهبود روابط فامیلی

اگر ازدواج فامیلی با موفقیت ادامه داشته باشد، روابط فامیلی بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد. البته همان طور که گفتیم، این فقط در شرایطی است که ازدواج فامیلی موفق باشد. در غیر این صورت، می تواند روابط فامیلی را بیش از اندازه تیره و تار کند.

بهبود روابط فامیلی در ازدواج فامیلی

5. راحت بودن شرایط ازدواج

زمانی که خانواده ها یکدیگر را می شناسند و از جزئیات زندگی طرف مقابل آشنا هستند، شرایط ازدواج خیلی راحت تر می شود. بیشتر مواقع در ازدواج فامیلی سخت گیری های خیلی زیادی درباره مواردی مانند مهریه و جهیزیه نمی شود. از این رو، دختر و پسر خیلی راحت تر می توانند زندگی مشترک را آغاز کنند. به علاوه، بخش زیادی از مهمان ها در ازدواج فامیلی مشترک هستند و این امر باعث می شود هزینه های عروسی کاهش پیدا کند.

معایب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی معایب بسیار زیادی دارد؛ به طوری خیلی از افراد دیگران را از این نوع ازدواج منع می کنند. همچنین گفتیم که ازدواج فامیلی در پزشکی می تواند باعث بروز اختلالات ژنتیکی شود و به همین دلیل هم پزشکان توصیه می کنند حتما قبل از ازدواج فامیلی، باید آزمایشات ژنتیک به طور کامل داده شوند. در این قسمت، برخی از مهمترین معایب ازدواج فامیلی در پزشکی و روانشناسی را مشاهده می کنید.

1. توهم شناخت به جای شناخت واقعی

در قسمت های قبل گفتیم که در ازدواج فامیلی، طرفین خیلی بهتر یکدیگر را می شناسند. این در حالی است که بسیاری مواقع بعد از شناخت دقیق مقابل، متوجه می شوند که فقط توهم شناخت داشته اند. عمدتا انسان ها غیرقابل پیش بینی هستند و نمی توان تا موقع ازدواج، شخصیت بسیاری از آنها را شناخت.

معایب ازدواج فامیلی

2. دخالت بیش از اندازه خانواده

بر اساس تجربه، متوجه شده ایم که دخالت خانواده ها در ازدواج فامیلی خیلی بیشتر از ازدواج های بدون رابطه خانوادگی است. بسیاری از خانواده ها قصد دارند با دخالت در زندگی فرزندان خود، برای آنها تصمیم بگیرند. در این شرایط، دخالت خانواده ها موجب شود که حل تعارض برای زوجین حتی سخت تر از حالت معمولی شود. اگر این دعوا بیش از اندازه گسترش پیدا کند، می تواند به یک نزاع خانوادگی و فامیلی تبدیل شود. در این شرایط، تمام خانواده و فامیل درگیر خواهند شد.

3. امکان جدایی خیلی سخت

بدون شک یکی از مهم ترین معایب ازدواج فامیلی در روانشناسی این است که در صورت بروز مشکل جدی، طرفین خیلی سخت می توانند از یکدیگر جدا شوند. در این شرایط، خانواده ها تمام تلاش خود را می کنند که از جدا شدن این افراد جلوگیری کنند. زیرا آنها اعتقاد دارند که با جدا شدن زوجین، تمام خانواده به هم می ریزد و بهتر است با فداکاری و از خود گذشتگی، به زندگی خود ادامه دهند. حتی بسیاری از خانواده ها می گویند که زوجین باید در عین وجود مشکل، حفظ ظاهر کنند و همه چیز را خیلی زیبا نشان دهند.

4. احتمال بیماری فرزندان

در قسمت های ابتدایی این مقاله نیز گفتیم که احتمال بیماری و معلولیت فرزندان در ازدواج فامیلی خیلی بیشتر است. به همین دلیل باید قبل از ازدواج فامیلی، حتما آزمایشات کامل مربوط به ژنتیک را داده باشید تا از نظر پزشکی، مشکلی برای باروری و سلامت فرزندان نداشته باشید.

بیماری فرزندان در ازدواج فامیلی

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که ازدواج فامیلی در روانشناسی و پزشکی چه شرایطی دارد و چگونه می تواند در زندگی آینده فرد تاثیر بگذارد. همان طور که گفتیم، ازدواج فامیلی در روانشناسی به هیچ عنوان منع نشده است. روانشناسان تاکید کرده اند که حتی در ازدواج فامیلی که شاید فکر کنید شناخت زیادی روی طرف مقابل دارید، باز هم باید از جلسات مشاوره کمک بگیرید.

پس فراموش نکنید که شرکت در جلسات مشاوره می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت هر نوع ازدواجی داشته باشد. اگر شما هم تجربه ای ازدواج فامیلی داشته اید و یا چنین شرایطی را مشاهده کرده اید، می توانید تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا