طلاق

اختلاف بر سر حق طلاق؛ دلایل حق طلاق | رفع اختلافات بر سر حق طلاق

حق طلاق یکی از مهم ترین موضوعاتی است که قبل از ازدواج زوجین درباره آن بحث و گفتگو می کنند. در این شرایط، بسیاری از خانم ها اصرار دارند که حق طلاق به آنها داده شود و از طرف دیگر، مردان هم ترجیح می دهند که این حق را به خانم ندهد. اما به نظر شما اختلاف بر سر حق طلاق به چه دلیلی ایجاد می شود و اصلاً چطور باید آن را برطرف کرد؟ در این مقاله، به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم می خواهید بدانید که دلایلی باعث شده اند که بسیاری از خانم ها تا این حد روی داشتن این حق با فشاری کنند و آقایان هم این حق را به خانم ها ندهند، تا پایان همراه ما باشید.

بر اساس ماده ۱۳۳۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مرد حق طلاق را دارد و در صورت عدم تفاهم و یا هر مشکل دیگر، به راحتی می تواند درخواست طلاق بدهد. با این حال، مرد می تواند با دادن حق طلاق به همسر خود، این وکالت را به طرف مقابل واگذار کند. در این شرایط، اگر خانم به هر دلیلی حاضر به ادامه زندگی مشترک نباشد، می تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. بسیاری از زوجین قبل از ازدواج درباره این مسائل صحبت می کنند و حتی در میان خیلی از آنها اختلافات متعددی شکل می گیرد.

دلایل درخواست حق طلاق برای زنان

اما به نظر شما چه دلیلی باعث شده که بسیاری از خانم ها اصرار بسیار زیادی برای دریافت حق طلاق داشته باشند؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید با شناخت این دلایل، می توانید بخش زیادی از این اختلافات را برطرف کنید. در این قسمت، برخی از مهم ترین دلایل درخواست حق طلاق برای زنان را نام می بریم.

دلایل خواستن حق طلاق برای زنان

1- داشتن یا دیدن تجربه ناموفق و تلخ در گذشته

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده بسیاری از خانم ها اصرار زیادی برای داشتن حق طلاق کنند، این است که تجربیات ناخوشایندی از گذشته داشته اند. حتی اگر بسیاری از این خانم ها خودشان هم این تجربیات را نداشته باشند، ممکن است تجربیات تلخی از سایر افراد مشاهده کرده باشند و فکر کند که با داشتن حق طلاق، زندگی راحت تری خواهند داشت.

ممکن است همسر قبلی خانم و یا حتی همسر یکی از آشنایان و دوستان او، ویژگی های اخلاقی نامتعارفی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مرد دست بزن داشته و یا معتاد باشد و حتی با مراجعه به روانشناس و روان درمان هم مشکل او برطرف نشود، ممکن است خانم بخواهد جدا شود. در این شرایط، نداشتن حق طلاق موجب می شود که خانم مجبور به تحمل این شرایط شود.

البته اگر خانم حق طلاق هم نداشته باشد، باز هم شاید بتواند طلاق بگیرد. با این حال، پروسه طلاق گرفتن در صورت عدم وجود حق طلاق، بسیار طولانی تر و طاقت فرسا خواهد شد. از این رو، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند برای جلوگیری از مشکلات این چنینی و یا حداقل امکان جدا شدن راحت تر در صورت بروز مشکلات جدی بعد از ازدواج، حق طلاق را داشته باشند.

2- ترس از آینده

تعداد زیادی از خانم ها ترس و نگرانی زیادی نسبت به آینده خود دارند. آنها مدام می گویند که هیچ کسی از آینده خبر ندارد و شاید در سال های بعد، زندگی مشترک آنها دچار مشکل شود و همسر آنها تغییر کند. آنها برای رهایی از این ترس و گذاشتن سرکوبی روی آن، به دنبال گرفتن حق طلاق هستند. زیرا بسیاری از آنها باور دارند که با داشتن این حق، حتی اگر زندگی مشترک آنها در آینده دچار مشکل شد هم می توانند با چالش خیلی کمتری جدا شوند.

تحت تاثیر قرار گرفتن از حرف دیگران برای گرفتن حق طلاق

3- تحت تاثیر قرار گرفتن از حرف های دیگران

دلیل دیگری که می تواند موجب بروز اختلاف بر سر حق طلاق میان زوجین شود، این است که بسیاری از دختران و خانم ها تحت تاثیر حرف های دیگران قرار می گیرند. آنها بر این باور هستند که اگر حق طلاق داشته باشند، کمتر زجر می کشند و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانند خیلی سریع جدا شوند.

بیشتر آنها زمانی که از خانمی می شنوند که به خاطر نداشتن این حق، مجبور شده که تا سالیان سال زندگی مشترک عذاب آور خود را تحمل کند، تحت تاثیر قرار می گیرند و می خواهند به هر نحوی که شده، حق طلاق را از مرد بگیرند.

البته خیلی خوب است که همه افراد از مشکلات و اشتباهات زندگی دیگران درس عبرت بگیرند. با این حال، اصلاً نباید تمام تصمیمات خود را بر اساس نظرات و تجربیات دیگران گرفت. زیرا شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و اصلاً نمی توان گفت که همه افراد در زندگی مشترک شرایط مشابهی را تجربه می کنند. بهترین روش برای گرفتن تصمیم درست، مشورت کردن با مشاور است. پس به هیچ عنوان اجازه ندهید که مشکلات و زندگی دیگران در زندگی شما تاثیر منفی بگذارد.

4- نداشتن آگاهی کافی از قوانین طلاق

ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که زن برای گرفتن طلاق هیچ گونه حقی ندارد و تمام تلاش خود را کنند که از مردها این حق را بگیرند. این در حالی است که در شرایط مختلف و در صورت وجود هرگونه مشکل جدی در زندگی، خانم ها نیز می توانند حتی بدون داشتن حق طلاق، از همسر خود جدا شوند.

نداشتن آگاهی کافی از قوانین طلاق

حل اختلافات بر سر حق طلاق

 در صورت وجود هرگونه اختلاف بر سر حق طلاق باید چطور آن را حل کنیم؟ اگر شما هم با طرف مقابل خود دچار هرگونه اختلاف درباره حق طلاق شدید، بهتر است به جای دعوا و درگیری، به صورت منطقی با یکدیگر صحبت کنید. بهترین روش برای برطرف کردن این نوع مشکلات، مشورت کردن با یک مشاوره با تجربه و حرفه ای است.

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، در شرایط خاص زن هم می تواند بدون داشتن حق طلاق مانند مرد، از همسر خود جدا شود. به همین دلیل نباید حساسیت خیلی زیادی روی گرفتن و یا دادن حق طلاق داشته باشید. فراموش نکنید که اگر طرف مقابل خود را به درستی انتخاب کرده باشید، دیگر نیازی به داشتن این گونه نگرانی ها نخواهید داشت. زیرا هر دو طرف نهایت صداقت و از خود گذشتگی را در زندگی مشترک به خرج خواهند داد و به همین دلیل احتمال بروز اختلاف جدی تا حد خیلی زیادی پایین می آید.

از طرف دیگر، اگر خیلی می ترسید که شاید در آینده زندگی مشترک شما با موفقیت ادامه پیدا نکند، بهتر است به جای دعوا و دلخوری، این مشکل را برطرف کنید. در ادامه، برخی از بهترین راهکارهایی که با استفاده از آنها می توانید اختلاف بر سر حق طلاق را تا حد خیلی زیادی برطرف کنید.

 1- درک کردن طرف مقابل

به احتمال خیلی زیاد هم خانم و هم آقا برای گرفتن و یا دادن حق طلاق اضطراب و خشم زیادی دارند. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که اگر بخواهید مدام طرف مقابل خود را قضاوت کنید و نسبت به او عصبانی باشید، اصلاً نمی توانید زندگی مشترک موفقی با یکدیگر شروع کنید؛ بنابراین، بهترین روش این است که او را درک کنید و مسائل را از زاویه دید او نگاه کنید.

حق طلاق

به عنوان مثال، اگر آقا هستید، به این موضوع توجه کنید که در قوانین ما برای گرفتن طلاق از طرف خانم ها سخت گیری انجام می شود. چند زن را دیده اید که در عین داشتن زندگی سخت و دشوار مشترک، باز هم به خاطر مشکلات قانونی نتوانسته اند طلاق بگیرند؟

از طرف دیگرف به عنوان خانم هم از دیدگاه آقا به مسائل نگاه کنید. زمانی که خانم اصرار زیادی برای گرفتن حق طلاق می کند، ممکن است آقا بترسد که شاید خانم می خواهد سریعاً بعد از ازدواج، طلاق بگیرد. به خاطر مهریه های خیلی سنگین، طبیعتاً این ترس از طرف آقا طبیعی است.

2- روبرو شدن با ترس های خود

در مرحله بعد، شاید دلیل بروز اختلاف بر سر حق طلاق و ترس های خود و طرف مقابل را بیشتر بشناسید. برای مثال، اگر خانم هستید و فکر می کنید که بعد از ازدواج و در صورت بروز مشکل اصلاً نمی توانید جدا شوید، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره قانون به دست بیاورید. با انجام این کار، ترس شما نسبت به جدا شدن حتی با نداشتن حق طلاق، تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

همچنین اگر آقا هستید و می ترسید که همسرتان در صورت داشتن حق طلاق، به راحتی جدا شود و مهریه خود را بگیرد، باید اطلاعات خود در این باره را افزایش دهید. زیرا حتی اگر خانم حق طلاق هم داشته باشد، نمی تواند خیلی سریع تمام مهریه خود را از آقا بگیرد. به خصوص که در سال های گذشته قوانین مربوط به مهریه دچار تغییرات زیادی شده است. پس برای مواجه شدن بهتر با ترس های خود، بهتر است قبل از ازدواج با یک مشاوره حقوقی درباره حق طلاق مشورت کنید.

فداکاری کردن در اختلافات حق طلاق برای رفع مشکل

3- فداکاری کردن

فراموش نکنید که مهمترین فاکتور برای ادامه یک زندگی موفق، فداکاری است. فداکاری باید به صورت دو طرفه باشد و هم زن و هم مرد از بخش زیادی از خواسته های خود کناره گیری کنند تا طرف مقابل خوشحال باشد.

البته اصلاً منظور ما این نیست که یکی از طرفین مدام باید از خواسته های خود کناره گیری کند تا طرف دیگر به همه خواسته های خود برسد. همان طور که گفتیم، فداکاری دو طرفه می تواند موجب موفقیت زندگی مشترک شود؛ بنابراین، تفاهم به تنهایی نمی تواند تضمین کننده زندگی مشترک باشد و در کنار آن باید فداکاری هم کنید.

4- کمک گرفتن از مشاور قبل از ازدواج

اگر دچار اختلاف بر سر حق طلاق شدید، باید حتماً از مشاور کمک بگیرید. مشاوره پیش از ازدواج می تواند یکی از مهمترین و اصلی ترین فاکتورهای برطرف شدن اختلافات درباره موضوعات مختلف بین زوجین در نظر گرفته شود. به همین دلیل سعی کنید درباره گرفتن و یا دادن حق طلاق، حتماً به همراه طرف مقابل خود در فضای امن با مشاور صحبت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

حق طلاق بدهیم یا خیر؟

سؤال دیگری که درباره حق طلاق پیش می آید، این است که خیلی از آقایان می پرسند که آیا باید حق طلاق به خانم بدهیم یا خیر؟ دادن یا ندادن حق طلاق به همسر تا حد خیلی زیادی به خود فرد بستگی دارد. فقط به این موضوع توجه کنید که این موضوع اصلاً نمی تواند باعث افزایش امنیت زنان شود و یا حتی اگر مرد این حق را داشته باشد، به این معنی نیست که روی همسر خود کنترل کامل دارد.

اصلی ترین عاملی که می تواند موجب موفقیت یا عدم موفقیت زندگی مشترک شما شود، میزان تفاهم و فداکاری دو طرف است. اگر هر دوی شما به این نکات توجه داشته باشید، مطمئن خواهید بود که دادن و یا گرفتن حق طلاق برایتان اهمیت چندانی ندارد. زیرا احتمال بروز اختلاف بعد از زندگی بسیار پایین است و اصلاً به جدایی فکر نمی کنید.

حق طلاق بدهیم یا نه !

اگر حق طلاق به زن بدهیم، حق طلاق مرد چه تغییری می کند؟

زمانی که مردی به همسر خود حق طلاق می دهد، به این معنی است که وکالتی به او داده که می تواند در شرایط مختلف، برای طلاق گرفتن درخواست بدهد. در این صورت، مدت زمان طلاق گرفتن خیلی سریع تر نسبت به شرایط عادی انجام می شود.

با این حال، این اصلاً به این معنا نیست که مرد دیگر حق طلاق ندارد و نمی تواند برای جدا شدن اقدام کند. به طور کلی، در شرایط مختلف طلاق گرفتن می تواند متفاوت باشد که با مشورت با یک فرد متخصص در این زمینه، بهتر می توانید از آن آگاه شوید.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره دلایل و نحوه مدیریت اختلاف بر سر حق طلاق در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همان طور که گفتیم، مهمترین فاکتورها برای دوام و ادامه زندگی مشترک، صداقت و عشق هستند. به همین دلیل هم به هیچ عنوان فکر نکنید که داشتن یا نداشتن حق طلاق می تواند خوشبختی شما را تضمین کند. با این حال، اگر هنوز هم خیلی برای گرفتن و یاد دادن این حق شک دارید، پیشنهاد می کنیم که حتماً از یک مشاور آگاه و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. نظر شما درباره حق طلاق برای خانم ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا