دانستنی های قبل از ازدواج

خواستگاری بدون حضور والدین چگونه است؟

نظر شما درباره خواستگاری بدون حضور والدین چیست؟ اخیراً بعضی از جوانان برای خواستگاری کردن از دختر مورد علاقه خود، ترجیح می دهند که تنها باشند و برای اولین بار، نه والدین خودشان نه والدین دختر حضور ندارد. برای مثال، در چنین شرایطی دختر و پسر در محلی با یکدیگر ملاقات می کنند و پسر از دختر خانم خواستگاری می کند. این روش برای کسانی که اهمیت زیادی به روابط اجتماعی و خانوادگی می دهند، اصلاً قابل قبول نیست. در این مقاله، به طور کامل درباره خواستگاری بدون حضور پدر مادر صحبت خواهیم کرد.

ممکن است خیلی از افراد از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت با یکدیگر در ارتباط باشند. در این شرایط، آنها بخواهند قبل از این که خانواده ها را در جریان بگذارند، خودشان برای ازدواج کردن یا نکردن تصمیم بگیرند. بعد از این که به تفاهم رسیدند و تصمیم به ازدواج گرفتند، خانواده های خود را نیز مطلع می کنند.

با این حال، به نظر شما این روش تا چه حد می تواند موجب موفقیت زندگی مشترک شود؟ اصلاً آیا خواستگاری بدون حضور پدر مادر در موفقیت زندگی مشترک تاثیر دارد؟ از طرف دیگر، گاهی مواقع پس به تنهایی در مراسم خواستگاری شرکت می کند. اگر شما هم می خواهید به این صورت ازدواج کنید، حتماً تا پایان این مقاله را مطالعه فرمایید.

خواستگاری بدون حضور والدین: واکنش خانواده دختر چیست؟

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، خواستگاری بدون این که والدین حضور داشته باشند، لزوماً معنای بدی ندارد. با این حال، این مسئله تا حد خیلی زیادی به ترجیحات و شخصیت دو طرف بستگی دارد. اما به نظر شما در این شرایط واکنش خانواده دختر نسبت به این خواستگاری باید چگونه باشد؟ واکنش خانواده دختر نسبت به خواستگاری پسر بدون حضور والدینش بسته به فرهنگ و اعتقادات آنها می تواند متفاوت باشد.

خواستگاری بدون حضور والدین

به عنوان مثال، ممکن است بسیاری از خانواده ها از پسری که بدون حضور والدین از دخترشان خواستگاری می کند، خوششان بیاید. این این افراد باور دارند که این گونه پسرها افرادی با جسارت و شجاع هستند که می توانند بدون هیچ گونه پشوانه ای چنین تصمیم بزرگی بگیرند.

 در مقابل، تعداد زیادی از خانواده های ایرانی هم خواستگاری بدون حضور خانواده پسر را نوعی توهین تلقی می کنند. آنها باور دارند چنین آقایانی افراد بی مسئولیتی هستند که حتی با خانواده خود مشکل دارند. به همین دلیل احتمال بروز رفتارهای نامناسب با دختر آنها از طرف آقا پسر زیاد است.

با توجه به این موضوعات، باید گفت که نوع واکنش خانواده بیشتر از همه چیز به زاویه دید و فرهنگی آنها بستگی دارد. اگر آقا هستید و می خواهید مراسم خواستگاری را بدون حضور والدین خود برگزار کنید، بهتر است به نکات متعددی توجه داشته باشید. به عنوان مثال، سعی کنید هر طور که شده خانواده خود را راضی کنید تا برای مراسم خواستگاری شما حضور داشته باشند. فراموش نکنید که با دعوا و لجبازی کردن شرایط فقط بدتر می شود.

خواستگاری بدون والدین نشانگر چه مسائلی هست؟

زمانی که شما بدون حضور والدین خود برای خواستگاری به خانه دختر می روید، ممکن است پدر و مادر دختر این موضوع را نشانگر مسائل متعددی تلقی کنند. در این قسمت، برای شما توضیح خواهیم داد که خواستگاری بدون حضور والدین و به خصوص والدین پسر، نشان دهنده چه مواردی است. البته باید گفت که این موارد فقط احتمالاتی هستند که شاید از طرف خانواده دختر تلقی شوند و ممکن است فرهنگ و شخصیت برخی خانواده ها با دیگران متفاوت باشد.

خواستگاری بدون والدین

1- اختلاف فرهنگی میان خانواده ها

زمانی که خواستگاری بدون حضور خانواده پسر برگزار می شود، این امر می تواند نشان دهنده اختلاف فرهنگی باشد. از طرف دیگر، وجود اختلاف فرهنگی در ازدواج می تواند روی زندگی مشترک زوجین تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل هم بسیاری از خانواده ها خواستگاری بدون حضور والدین را نمی پسندند و موافق آن نیستند.

2- عدم رضایت خانواده از خواستگاری

تصور کنید که پسر بدون خانواده خود و به تنهایی به یک مراسم خواستگاری برود. اولین چیزی که در این شرایط خانواده دختر به آن فکر می کنند، این است که به احتمال خیلی زیاد خانواده پسر موافق این وصلت نیستند. مخالف بودن خانواده پسر نیز می تواند باعث شود که رفتارهای نامناسبی با دختر خانم داشته باشند. اگرچه شاید در بسیاری مواقع این گونه اختلافات برطرف شوند، اما ممکن است اختلاف میان همسرتان با خانواده اش زندگی زناشویی شما نیز درگیر کند.

3- کنترلگر بودن خانواده پسر

یکی دیگر از موضوعاتی که خانواده دختر بعد از برگزاری مراسم خواستگاری بدون حضور خانواده پسر متوجه آن می شوند، این است که احتمالا خانواده پسر ویژگی کنترلگری دارند. به این صورت که دوست دارند در زندگی فرزند خود دخالت کنند و به احتمال خیلی زیاد اکنون پسر آنها مطابق میلشان رفتار نکرده است. به همین دلیل هم آنها تصمیم گرفته اند که با عدم حضور در این مراسم، نشان دهند که روی عقاید خود پایبند هستند و همچنان می خواهند در زندگی فرزند خود دخالت کنند.

کنترلگر بودن خانواده پسر

4- عدم حمایت خانواده پسر از آنها

در شرایط اقتصادی کنونی، بسیاری از جوانان به حمایت خانواده های خود برای شروع زندگی مشترک و ازدواج نیاز دارند. گاهی مواقع ممکن است خانواده پسر قصد و یا توانایی کمک و حمایت از فرزند خود برای ازدواج را نداشته باشند. به همین دلیل زمانی که داماد بدون خانواده خود برای خواستگاری اقدام می کند، خانواده دختر به این موضوع فکر می کنند که شاید خانواده طرف مقابل نمی خواهند برای شروع زندگی مشترک از فرزند خود حمایت کنند.

5- عدم توانایی برای برطرف کردن تعارض

یکی از مهمترین موضوعاتی که یک زندگی مشترک موفق به آن نیاز دارد، توانایی برطرف کردن تعارض است. حالا تصور کنید که طرف مقابل شما توانایی برطرف کردن مشکلات و تعارضات بین خود و خانواده اش را هم ندارد. به نظر شما او چطور می تواند این مشکلات را بین خود و شریک زندگیش برطرف کند؟ با توجه به این موضوع، شاید خانواده دختر و به خصوص خود دختر باید برای تصمیم گیری بیشتر فکر کنند.

مشکلات خواستگاری بدون خانواده پسر

با توجه به اطلاعاتی که پیش از این در اختیار شما قرار دادیم، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده باشید که برگزاری خواستگاری بدون حضور والدین تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد. زمانی که یک خواستگاری بدون حضور خانواده پسر برگزار شود، می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاید. به همین دلیل بهتر است قبل از برگزاری چنین مراسم هایی حتماً تبعات آن را بدانید. در این قسمت، برخی از مهمترین مشکلاتی که بعد از برگزاری مراسم خواستگاری بدون خانواده پسر به وجود می آیند را نام می بریم.

1- حمایت نکردن خانواده از زوجین

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، یکی از مهمترین مشکلاتی که بعد از برگزاری مراسم خواستگاری بدون حضور خانواده پسر به وجود می آید، عدم حمایت خانواده ها از زوجین برای شروع زندگی مشترک است. منظور ما از حمایت، تنها از نظر اقتصادی نیست. دختر و پسر نیاز دارند موقع آماده شدن برای مراسم عروسی، از نظر عاطفی نیز حمایت خانواده خود را داشته باشند و نداشتن این حمایت می تواند از نظر روحی استرس خیلی زیادی به آنها وارد کند.

2- تحقیر طرف مقابل

موضوع دیگری که فقط احتمال دارد بعد از خواستگاری بدون حضور خانواده به وجود بیاید، این است که شاید دختر یا خانواده او، شخص مقابل خود که بدون خانواده به مراسم خواستگاری آمده را تحقیر کنند. البته این مسئله تا حد زیادی به شخصیت خانواده ها نیز بستگی دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی، بهتر است در ابتدا شناخت کافی نسبت به طرف مقابل خود داشته باشید تا بهتر بتوانید برای این موضوع تصمیم بگیرید.

3- شکست خواستگاری

بسیاری مواقع زمانی که خانواده دختر مشاهده می کنند که پسری بدون حضور خانواده خود به خواستگاری دختر آنها رفته، برای ازدواج موافقت نمی کنند. زیرا آنها فکر می کنند که برای شروع زندگی مشترک، رضایت خانواده ضروری است و احتمال این که مخالفت کنند، فوق العاده افزایش پیدا می کند.

راه حل جلوگیری از خواستگاری بدون حضور والدین

ممکن است به هر دلیلی پسر با خانواده خود دچار مشکل شود و تصمیم بگیرد بدون حضور والدین به خواستگاری برود. با این حال، بهتر است قبل از قطعی کردن این تصمیم، از این باره مطمئن شوید. شما می توانید با استفاده از برخی راهکارها تا حد زیادی خانواده خود را برای رفتن به مراسم خواستگاری قانع کنید.

جلوگیری از خواستگاری بدون حضور والدین

1- لجبازی نکردن

همان طور که در قسمت های قبل نیز به اختصار گفتیم، لجبازی و داد و بیداد کردن به هیچ عنوان نمی تواند راهکاری برای متقاعد کردن خانواده برای شرکت در مراسم خواستگاری باشد. به همین دلیل بهترین کاری که می توان انجام داد، کنار گذاشتن لجبازی است.

2- شنیدن حرف خانواده

 شاید خانواده به دلایل مختلفی با ازدواج شما مخالفت کنند. در این شرایط به جای این که داد و بیداد کنید، سعی کنید به صورت منطقی با خانواده خود حرف بزنید. در میان این صحبت ها، تمام حرف های خانواده را بشنوید و مطمئن شوید که منظورشان چیست. سپس صحبت های خود را به صورت منطقی و با آرامش کامل به آنها بزنید و به یک نتیجه درست برسید.

3- کمک گرفتن از بزرگ ترها

گاهی مواقع بهتر است به جای این که خودتان به تنهایی با خانواده تان صحبت کنید، از بقیه بزرگ ترها کمک بگیرید. برای مثال، کمک گرفتن از پدربزرگ و مادربزرگ که به احتمال خیلی زیاد پدر و مادر ارزش و احترام زیادی برای آنها قائل هستند، می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. حتی اگر همه تلاش خود را کردید و باز هم خانواده تان برای آمدن به مراسم خواستگاری حاضر نشدند، می توانید از بزرگ ترهای خود بخواهید که با شما به این مراسم بیایند.

4- عجله نکردن

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود مشکلات بین خانواده و فرزندشان برای شرکت در مراسم خواستگاری برطرف نشود، این است که فرزندشان عجله خیلی زیادی دارند. این در حالی است که عجله کردن اصلاً نمی تواند نشانه خوبی برای شروع زندگی مشترک باشد و باید خانواده شما ببینند که برای ورود به یک رابطه درست و منطقی، به اندازه کافی صبر می کنید.

عجله نکردن در ازدواج

5- کمک گرفتن از مشاور

بهترین و منطقی ترین روشی که از طریق آن می توانید خانواده خود را برای شرکت در مراسم خواستگاری کنید، کمک گرفتن از مشاور است. روانشناسان با بررسی شرایط موجود، به طور کامل شما را راهنمایی می کنند تا مطمئن شوید که چطور باید برای گرفتن تصمیم قطعی و منطقی در این زمینه اقدام کنید.

گاهی مواقع روانشناسان از شما می خواهند که به همراه خانواده خود در جلسات مشاوره شرکت کنید. در این شرایط، هر دو طرف تمام حرف های خود را می زنند و روانشناس به صورت منطقی و بدون هیچ گونه تعصب و طرفداری نسبت به طرفین، شما و خانواده تان را راهنمایی می کند.

سخن پایانی

در این مقاله، اطلاعات کاملی درباره شرایط برگزاری خواستگاری بدون حضور والدین در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، برگزاری این مراسم بدون حضور خانواده و به خصوص خانواده پسر می تواند مشکلات زیادی در زندگی به وجود بیاورد. با این حال، به وجود آمدن این مشکلات یا عدم ایجاد آنها تا حد خیلی زیادی به شرایط زندگی و شخصیت خانواده ها بستگی دارد.

حتی ممکن است گاهی مواقع خانواده دختر از جسارت پسر برای گرفتن چنین تصمیم بزرگی استقبال کنند. نظر شما درباره خواستگاری بدون حضور پدر و مادر چیست؟ به نظر شما چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا