دانستنی های قبل از ازدواج

10 مورد تفاوت عشق با وابسته شدن که باید بدانید!

آیا تا به حال این شرایط برای شما هم پیش آمده که وقتی با کسی در رابطه هستید، فکر کنید عاشق او هستید و بعد از تمام شدن رابطه، متوجه شوید که عشق شما به آن فرد چندان زیاد هم نبوده است؟ خیلی از افراد تفاوت عشق با وابسته شدن را نمی شناسند و به محض این که با کسی وارد رابطه می شوند، فکر می کنند عاشق او هستند.

با این حال، باید بدانید که عشق با وابسته شدن کاملاً متفاوت است و اصلاً نباید این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه گرفت. شناختن تفاوت بین عشق و وابستگی می تواند کمک بسیار زیادی در بهبود حالات روحی افراد بعد از اتمام رابطه کند.

نه تنها بعد از تمام شدن رابطه، بلکه زمانی که با شخصی در رابطه هستید هم باید بدانید که آیا واقعاً عاشق او شده اید یا فقط به او وابسته هستید؟ در این مقاله، ما به طور کامل تفاوت های میان عاشق شدن و وابسته شدن را نام می بریم. پس اگر شما هم با شخصی در رابطه هستید و نمی دانید که آیا به او وابسته شده اید یا عاشق او هستید، تا پایان این مقاله را مطالعه فرمایید.

مهمترین تفاوت های عشق با وابسته شدن

ممکن است خیلی از افراد که تفاوت بین عشق و وابسته شدن را نمی دانند، در روابط ناسالم گرفتار شوند. این افراد فکر می کنند که عاشق طرف مقابل خود هستند و در هر شرایطی با او می مانند. این در حالی است که بسیاری از این مواقع، شما فقط نسبت به طرف مقابل خود احساس وابستگی دارید و با کمی تلاش، به راحتی می توانید از او رها شوید. با توجه به اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم، خیلی بهتر می توانید متوجه شوید که احساس شما نسبت به طرف مقابلتان عشق است یا وابستگی.

مهمترین تفاوت های عشق با وابسته شدن

1- نحوه گفتگو

یکی از مهمترین تفاوت های بین عاشق شدن با وابستگی، این است که شما موقع حرف زدن با طرف مقابل، خودتان را سانسور نمی کنید. این اصلاً به آن معنا نیست که به طرف مقابل بی احترامی می کنید. در مقابل، زمانی که عاشق کسی باشید، با احترام تمام عقاید و نظرات خود را توضیح می دهید و بدون سانسور شدن، همه حرف های خود را می زنید.

2- قید و شرط ها

 زمانی که واقعا عاشق کسی باشید، در هر شرایطی و در هر مکانی او را دوست دارید و برای دوست داشتن این شخص، شرط و شروطی نمی گذرید. عشق واقعی این است که شما بدون انتظار داشتن از جبران، به طرف مقابل خود عشق بورزید و به او احترام بگذارید.

تفاوت عشق با وابسته شدن این است که شما طرف مقابل خود را همان طور که است، دوست دارید و نمی خواهید او را تغییر دهید. این در حالی است که وابستگی، حد و مرزهای زیادی دارد و تنها در صورت وجود و رعایت این حد و مرزها، رابطه دوام می آورد.

3- میزان فداکاری

از دیگر تفاوت های مهم میان عشق و وابسته شدن، میزان فداکاری طرفین است. در عشق، هر کسی نسبت به طرف مقابل خود رفتارهای فداکارانه بسیار زیادی از خود نشان می دهد و می تواند خواسته های خود را کنار بگذارد. این در حالی است که در وابستگی، بیشتر رفتارهای طرفین خودخواهانه است و هر کسی به دنبال رفع نیازهای خودش می گردد. پس اگر شما هم در چنین شرایطی بودید، به احتمال خیلی زیاد به طرف مقابل خود وابسته شده اید و نباید اسم احساسات خود را عشق بگذارید.

تفاوت های مهم میان عشق و وابسته شدن

4- میزان رشد افراد

عشق باعث می شود که شما طرف مقابل خود را برای رسیدن به اهدافش حمایت کنید. زمانی که عاشق کسی باشید، به او انگیزه و قوت قلب می دهید تا کاری که به آن علاقه دارد را انجام دهد. از سوی دیگر، وابستگی موجب می شود که فرد نسبت به رشد طرف مقابل خود بترسد و حتی گاهی مواقع ممکن است برای رسیدن به اهدافش، سد راه او شود.

5- محدودیت زمانی

اگر می خواید بدانید که تفاوت عشق با وابسته شدن در چیست، باید بگوییم که عشق، همیشگی است و هیچ زمان حتی در صورت انجام بدترین کارها هم به پایان نمی رسد. این در حالی است که دلبستگی یا وابستگی می تواند یک بازه زمانی مشخص داشته باشد و با کوچک ترین اتفاق، از بین برود. به احتمال خیلی زیاد شما هم افرادی را دیده اید که با انجام هر کاری در رابطه خسته می شوند و رابطه را تمام می کنند. این افراد تنها وابسته هستند.

6- کیفیت زندگی فرد

فرد عاشق به مرور زمان متفکر، ملایم و با درک می شود. این تاثیر مثبت عشق می توان از تمام زندگی فرد را تحت تاثیر بگذارد و باعث شود که کیفیت زندگی فرد تا حد خیلی زیادی ارتقا یابد. زمانی که شما عاشق کسی باشید، به طور خودکار انگیزه پیدا می کنید تا بیشتر روی خود کار کنید.

از طرف دیگر، وابستگی در صورتی اتفاق می افتد که شما فقط عاشق کارهایی باشید که طرف مقابل شما برایتان انجام می دهد. این امر موجب می شود که در یک رابطه فوق العاده سطحی باشید و کیفیت زندگی و شخصیت خود شما نیز پایین می آید.

تفاوت بین عشق و وابستگی

7- میزان سازگاری

یک تفاوت بین عشق و وابستگی که می توانید خیلی راحت آن را متوجه شوید، میزان سازگاری شما با طرف مقابل است. عشق باعث می شود که فرد تا حد خیلی زیادی با طرف مقابل خود سازش کند. زیرا هر دو طرفین به دنبال رابطه سالم و موفق می گردند و در تلاش هستند تا طرف مقابل خود را خوشحال کنند. برای رسیدن به این هدف، ممکن است گاهی مواقع از غرور خود بگذرید و نیازهای طرف مقابل را اولویت قرار دهید.

 این در حالی است که در احساساتی مانند دلبستگی یا وابستگی، شما در تلاش هستید تا طرف مقابل خود را کنترل کرده و حتی او را تغییر دهید. این دلبستگی باعث می شود که بخشی از خلا از زندگی شما پر شود. با این حال، هرگز نمی تواند شما را خوشحال کند و روی احساسات واقعی شما تاثیر بگذارد.

8- دید فرد نسبت به طرف مقابل

یکی از مهم ترین ویژگی های وابستگی، این است که شما فقط ویژگی های خاصی از فرد را می شناسید و آنها را دوست دارید. در این شرایط، ممکن است بخش زیادی از نقص های طرف مقابل خود را نادیده بگیرید. این در حالی است که در عشق، شما با وجود شناختن همه خوبی ها و بدی ها، عیب ها و ویژگی های مثبت، طرف مقابل خود را شناخته و همچنان دوست بدارید.

9- میزان لذت بردن

کاملا طبیعی است که وقتی شما زمانی که عاشق کسی باشید، دوست داشته باشید بیشتر لحظات خود را با او بگذرانید. با این حال، زمانی که شرایط کنار هم بودن شما وجود نداشته باشد، باز هم می توانید به راحتی شرایط زندگی خود را مدیریت و کنترل کنید.

تفاوت عشق با وابسته شدن

از طرف دیگر، وابستگی و دلبستگی موجب می شود که شما وقتی در نزدیکی طرف مقابل خود نیستید، احساس بدی داشته باشید و نتوانید به خوبی تمرکز کنید. در این شرایط، ترس های زیادی دارید و احساس ناامنی و اضطراب شما را رها نمی کند.

بیشتر مواقع در این شرایط فکر می کنید که در حال از دست دادن طرف مقابل خود هستید. این امر موجب می شود که در وابستگی، بسیاری از افراد بخواهند یا همیشه در نزدیک ترین فاصله با طرف مقابل خود باشند و یا به طور کامل از او دوری کنند.

10- میزان عشق ورزی به خود

آخرین تفاوت عشق و وابسته شدن که باید توجه خیلی زیادی به آن داشته باشید، میزان عشق ورزی شما به خودتان است. زمانی که به شخصی وابسته می شوید، تنها او را دوست دارید و علاقه ای نسبت به خودتان نخواهید داشت. در این شرایط، طرف مقابل در بالاترین سطح قرار می گیرد و شما میزان ارزشمندی خود را به حداقل می رسانید.

در مقابل، عشق باعث می شود که شما احساس خیلی بهتری نسبت به خود داشته باشید و روز به روز به دنبال ارتقا دادن خودتان باشید. عشق یکی از اصلی ترین دلایل شکوفا شدن خیلی از افراد است. زمانی که شما عاشق کسی می شوید، احساس با ارزش بودن می کنید و این امر می تواند تا حد خیلی زیادی باعث ارتقای کیفیت زندگی شما شود.

سخن پایانی

 در این مقاله با چندین نمونه تفاوت عشق با وابسته شدن آشنا شدید. همان طور که گفتیم، عشق با وابستگی کاملاً متفاوت است و اصلاً نباید این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه گرفت. پس اگر شما هم در یک رابطه عاطفی هستید و برایتان سوال است که آیا عاشق طرف مقابل شده اید و یا فقط به او احساس وابستگی یا دلبستگی دارید، بهتر است حتماً از راهکارهایی که در پیش از این در اختیار شما قرار دادیم، استفاده کنید تا از این نظر مطمئن شوید.

برای اطمینان از احساس خود نسبت به طرف مقابل، می توانید از مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. این افراد با سال ها تجربه در این زمینه، به شما کمک می کنند تا بهتر بدانید آیا احساستان نسبت به طرف مقابل عشق است یا وابستگی. به نظر شما عشق و وابستگی چه تفاوت های دیگری دارند؟ شما می توانید نظرات خود را در قسمت پایین با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا