عروسی

لیست آزمایش های قبل از ازدواج

یکی از مهم ترین کارهایی که در روند ازدواج طی می شود، گرفتن آزمایش هم از دختر و هم از پسر است. این آزمایش ها ضروری هستند و عروس و داماد نمی توانند تا قبل از این که این آزمایش ها را بدهند، عقد کنند. به همین دلیل یکی از مهم ترین کارهایی است که باید تا قبل از ازدواج انجام شود. ما در این مقاله، لیست آزمایش های قبل از ازدواج را برای شما توضیح می دهیم تا اگر می خواهید در آینده نه چندان دور عقد کنید، این آزمایش ها را بشناسید و برایتان نا آشنا نباشند.

شاید برایتان سوال شود که چرا بدون داشتن جواب آزمایشات، نمی توان عقد کرد؟ لازم است بدانید که این آزمایشات به این دلیل از شما گرفته می شوند تا بچه هایی که در آینده به دنیا می آورید، سالم باشند و بتوانید یک خانواده سالم تشکیل دهید.

پس به هیچ عنوان برای این که کارهایتان زودتر تمام شوند، این آزمایش ها را دست کم نگیرید و از انجام آنها غافل نشوید؛ زیرا از طریق همین آزمایش ها است که باعث می شود در آینده فرزندانتان سالم باشند.

اگر شما هم می خواهید بدانید که قبل از ازدواج، چه آزمایش هایی از شما گرفته می شود، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

آزمایش های قبل از ازدواج چقدر اهمیت دارند؟

همان طور که تا کنون متوجه شدید، آزمایش های قبل از ازدواج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای تمامی افراد الزامی هستند. اگر مشکلی در نتیجه آزمایشات دیده شود، باید نزد دکتر بروید. بیشتر این مشکلات قابل حل هستن و با مصرف دارو در یک مدت زمان کوتاه از بین می روند.

آزمایش های قبل از ازدواج

اما برخی از آنها را نمی توان حل کرد و از ازدواج کردن آن دو فرد جلوگیری می کنند. برای مثال، مشکلاتی وجود دارند که موجب باردار نشدن زن می شود و یا فرزندانی که به دنیا می آیند، ناقص خواهند بود.

همین طور قبل از ازدواج باید نزد یک مشاور بروید؛ این مشاور به خوبی شما را در حل کردن مشکلاتتان راهنمایی می کند. پیشنهاد می کنیم که با دقت تمام به حرف این مشاورها گوش کنید؛ زیرا می توانید در آینده از آنها استفاده کنید. آزمایش های قبل از ازدواج را از طریق خون و ادرار انجام می دهند.

علاوه بر بحث فرزند آوری، اگر هر کدام دختر و یا پسر بیماری ارثی داشته باشند، در این آزمایش ها دیده می شود و از وقوع مشکلات بعدی نیز جلوگیری می کنند. لازم است بدانید که برخی از این آزمایش ها ضروری هستند و برخی دیگر با توجه به تمایل افراد گرفته می شوند.

در ادامه، آزمایش هایی را برایتان بیان می کنیم که ضروری هستند و بدون انجام آنها، عقد محضری و رسمی صورت نمی گیرد. آزمایش های اجباری قبل از ازدواج به شرح زیر می باشند:

  • آزمایش CBC جهت بررسی تالاسمی
  • آزمایش سیفلیس
  • آزمایش ایدز و هپاتیت (این آزمایش ها به درخواست افراد انجام می شوند)
  • آزمایش عدم اعتیاد

1. آزمایش خون یا CBC

اولین و مهم ترین آزمایشی که از شما گرفته می شود، آزمایش خون یا CBC است که در این آمایش تعداد گلبول های سفید، گلبول های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت، پلاکت ها و RH خون را نشان می دهند. در نتیجه این آزمایش، مشخص می شود که آیا فرد به کم خونی مبتلا است و یا تالاسمی مینور یا ماژور دارد یا خیر. اگر یکی از افراد به تالاسمی مینور مبتلا باشند، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

اما اگر هر دور فرد با این نوع تالاسمی درگیر باشند، احتمال این که یک فرزند سالم به دنیا آورند، 25 درصد، یک فرزند تالاسمی مینور 50 درصد و فرزندانی با تالاسمی ماژور 25 درصد است.

آزمایش خون یا CBC

این آزمایش ها، در دسته آزمایش های ضروری قبل از ازدواج به شمار می روند و حتما از تمامی افراد گرفته می شوند؛ در غیر این صورت، احتمال به دنیا آوردن فرزندانی که ناقص هستند، بسیار بالا می رود. انجام دادن این آزمایش ها یک آینده خوب و با نشاط و با فرزندانی سالم را به شما هدیه می دهد.

2. آزمایش سیفلیس یا VDRL

یکی از بیماری های مقاربتی که ممکن است هر کسی را به خود درگیر سازد، سیفلیس است. سیفلیس به علت باکتری نزپونماپالیدوم به وجود می آید و از تماس یک فرد با فرد دیگر، سرایت می کند و سرعت سرایت کردن آن نیز بسیار بالا است. به همین دلیل قبل از ازدواج این آزمایش را انجام می دهند.

انجام این آزمایش برای مردان ضروری است؛ اما ضروریتی برای بانوان وجود ندارد و به درخواست خود آنها می توانند این آزمایش برای بانوان هم انجام شود. شاید بپرسید که سیفلیس موجب چه مشکلاتی می شود؟ در ادامه، این مشکلات را توضیح می دهیم.

زمانی که یک فرد به سیفلیس مبتلا می شود، در مراحل اولیه ناحیه تناسلی آن فرد زخم می شود و با گذر زمان، مشکلات دیگری مانند مشکلات قلبی و مغزی هم ایجاد می کند. چون این بیماری به راحتی به سایر افراد منتقل می شود، باید آزمایش مربوط به آن را انجام داد تا از بیمار شدن افراد دیگر جلوگیری کرد.

آزمایش سیفلیس یا VDRL

3. آزمایش های ایدز و هپاتیت

همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، آزمایش های ایدز و هپاتیت به درخواست افراد انجام می شوند. یعنی در لیست آزمایش های قبل از ازدواج که ضروری هستند، قرار نمی گیرند. به دلیل عوامل مختلف، هر کسی می تواند به این بیماری ها دچار شود.

به همین دلیل ضرری ندارد که آزمایش های ایدز و هپاتیت را هم انجام دهید و با خیالی راحت تر به خانه بخت روید؛ زیرا ایدز هم سرعت سرایت بسیار بالایی دارد و در کمترین زمان ممکن، یک فرد مبتلا می تواند یک فرد پاک را نیز آلوده کند. به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

لازم است بدانید که جواب این آزمایش ها، به صورت محرمانه فقط و فقط به شخص خودتان تحویل داده می شود و هیچ فرد دیگری از نتیجه این آزمایش ها با خبر نخواهد بود. این آزمایش ها را هم به وسیله خون انجام می دهند. گاهی اوقات ممکن است فرد به ویروس HIV دچار شده باشد، اما جواب آزمایش منفی باشد.

این امر به این معنی است که ویروس هنوز به ایدز تبدیل نشده و می توان از آن جلوگیری کرد و راه های درمان را پیش گرفت. پیشنهاد می کنیم که حتما این آزمایش را هم انجام دهید تا اگر به این ویروس مبتلا هم هستید، هر چه سریع تر راه های درمان و پیشگیری را پیش بگیرید.

4. آزمایش عدم اعتیاد

یکی دیگر از آزمایش هایی که قبل از عروسی از افراد می گیرند، آزمایش اعتیاد است. برخلاف آزمایش های بالا، آزمایش اعتیاد را با ادرار انجام می دهند. در نتیجه این آزمایش، معتاد بودن و یا نبودن فرد مشخص می شود. برخی از داروها هستند که موجب می شوند نتیجه آزمایش مثبت شوند؛ برای مثال، قرص های کدئین دار این قابلیت را دارند.

در این حالت باید با توجه به دستور پزشک، مدت زمان کوتاهی مصرف این گونه قرص ها را قطع کنید. آزمایش اعتیاد را در دید مستقیم نگهبان و یا یک دوربین انجام می دهند؛ زیرا برخی از افراد برای منفی شدن نتیجه، از نمونه های دیگری استفاده می کنند.

آزمایش عدم اعتیاد

علاوه بر مواد مخدر، تست اعتیاد به سیگار هم گرفته می شود. اگر دو ماده نیکوتین و کوتینین در خون وجود داشته باشد، مشخص می شود که فرد به سیگار اعتیاد دارد. لازم است بدانید که مصرف مواد مخدر و یا حتی سیگار، تأثیر بدی روی فرزند شما می گذارد.

مخصوصا مادر که اگر در دوران بارداری از موادی مانند هروئین، مورفین و دیگر موارد این چنینی استفاده کند، ممکن است که مواد از طریق جفت به جنین برسد و آثار نامطلوبی روی او بگذارد.

حتی برخی از افراد می گویند که کافئین موجود در قهوه هم برای جنین خطرناک است؛ به همین دلیل مادران باردار باید از خوردن قهوه های کافئین دار در زمان بارداری خودداری کرده و به قهوه های بدون کافئین روی آورند.

5. آزمایش ژنتیک

وقتی که ازدواج به صورت فامیلی باشد، بهتر است که آزمایشات ژنتیک هم انجام شود. اگر در فامیل هایتان کسی مشکلات ژنتیکی دارد، حتما این آزمایش ها را انجام دهید.

علاوه بر این، وقتی که شما با مشاور ملاقات می کنید، بیماری هایی که در نسل های قبل از شما وجود داشته را بررسی می کند و احتمال سرایت کردن آن بیماری ها به فرزندان شما را مورد بررسی قرار می دهد. شاید بپرسید که اگر در اقوام و خویشاوندان، کسی مشکل ژنتیکی نداشت، دیگر نیاز به انجام دادن آزمایشات ژنتیک نیست؟

در پاسخ به این سوال، می توان گفت که بیماری های بسیاری وجود دارند که از نسل های قبل، در ژن انسان قرار دارند؛ اما این بیماری ها تا به حال خود را نشان نداده اند و تا کنون پنهان مانده اند.

ممکن است که در نسل های جدیدتر، این بیماری های پنهان خودشان را نشان دهند و موجب شوند که شما یک فرزند با مشکلات ژنتیکی به دنیا آورید. آزمایش ژنتیک می تواند خیالتان را درباره این موضوع راحت کند؛ پس حتما آن را انجام دهید.

آزمایش ژنتیک

سخن نهایی

در این مقاله از ویکی عروس، با لیست آزمایش های قبل از ازدواج آشنا شدید. توجه داشته باشید که انجام این آزمایش ها ضروری هستند و هر کسی که می خواهد ازدواج کند، باید آنها را انجام دهد. از این طریق، فرنزدانتان سالم و بدون هیچ مشکلی به دنیا خواهند آمد. اگر در اطراف خود بسیاری از کسانی که مشکلات ژنتیکی دارند را می بینید، به دلیل این است که در قدیم این آزمایشات وجود نداشته و به همین دلیل کودکان ناقصی به دنیا آمده اند. اگر شما هم تجربه ای از آزمایش های قبل از ازدواج دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا