عقد

روزهای مناسب برای عقد در تاریخ شمسی و قمری

روزی که مراسم عقد را برگزار می کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا در برخی از روزها از نظر شرعی نباید مراسم عقد یا عروسی را برگزار کرد. تصور کنید که بهترین تدارکات را برای مراسم عقد خود دیده اید، اما اگر آن را در روز مناسبی برگزار نکنید، چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه، بهترین روزهای مناسب برای عقد و بدترین آنها را با شما به اشتراک می گذاریم تا بدانید که روزهای مناسب برای عقد در سال 1403 چه روزهایی هستند.

قبل از این که تاریخ مراسم را مشخص کنید، حتما نگاهی به تقویم بیندازید تا ببینید که آیا در آن روز، شهادتی یا مناسبت مخصوص دیگری وجود دارد یا خیر. همین طور اگر از مطالب دینی اطلاع ندارید، بعد از مشخص کردن تاریخ، روزی که می خواهید عقد را برگزار کنید را به یک فردی که مطالب دینی را می داند، بگویید تا به شما بگوید که آن روز برای عقد مناسب است یا خیر. اگر شما هم می خواهید بدانید که بهترین زمان عقد در روایات چه زمانی است، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

بهترین روز عقد از لحاظ شرعی

در برخی از روایات آمده است که در بعضی از روزها، به هیچ عنوان نباید خطبه عقد خوانده شود. اکنون می خواهیم بدانیم که از نظر شرعی، بهترین زمان برای برگزاری عقد چه زمانی است. معمولا کسانی که مذهبی تر هستند، بهترین روزها برای عقد را روز تولد امامان می دانند. مثلا بسیاری از زوج ها خطبه عقد خود را نیمه شعبان که روز تولد امام مهدی است، جاری می کنند. همین طور در روز تولد امام علی یعنی روز پدر که مورخ 13 رجب است، عقدهای بسیار زیادی در مناطقی که مسلمانان زندگی می کنند، انجام می شوند.

بهترین روز عقد از لحاظ شرعی

به صورت کلی روز تولد ائمه اطهر، یک روز مناسب برای برگزاری مراسم عقد است. در این روز شما با جاری شدن خطبه عقد، دعای خیر امامان را نیز به همراه خود خواهید داشت. اکنون روز تولد امامان را برای شما می آوریم تا بتوانید در آن روز مراسم عقد خودرا برگزار کنید. روزهای مناسب برای عقد از نظر شرعی را در ادامه بیان می کنیم.

تاریخ تولد چهارده معصوم، یک روز مناسب برای برگزاری مراسم عقد

  • حضرت محمد (ص)، هفدهم ربیع الاول، 31 شهریور
  • حضرت فاطمه (ص)، بیستم جمادی الثانی، 2 دی
  • امام علی (ع)، سیزدهم رجب، 25 دی
  • اما حسن (ع)، پانزدهم رمضان، 7 فروردین
  • امام حسین (ع)، سوم شعبان، 14 بهمن
  • امام سجاد (ع)، پاندهم جمادی الاول، 27 آبان
  • اما محمد باقر (ع)، اول رجب، 13 دی
  • امام جعفر صادق (ع)، هفدهم ربیع الاول، 31 شهریور
  • امام موسی بن جعفر (ع)، هفتم صفر، 7 تیر
  • امام رضا (ع)، یازهم ذی القعده، 31 اردیبهشت
  • امام جواد (ع)، پانزدهم یا نوزدهم رمضان، 25 یا 29 بهمن
  • امام هادی (ع)، پانزدهم ذی الحجه، 2 تیر
  • امام حسن عسکری (ع)، هشتم ربیع الثانی، 21 مهر
  • امام زمان (ع)، پانزدهم شعبان، 26 بهمن

روزهای مناسب برای جاری کردن خطبه عقد

تاریخ هایی که در بالا بیان کردیم، می توانند بهترین روز برای برگزاری مراسم عقد باشند. البته باید دقت داشت که برخی از این تاریخ ها مانند تولد امام موسی بن جعفر، در ماه صفر است و نمی توان در این تاریخ مراسم را برگزار کرد. علاوه بر این روزها، می توانید روزی را انتخاب کنید که آن روز برای شما مهم است. مثلا بسیاری از عروس و دامادها عقد خود را روز تولد عروس یا داماد برگزار می کنند. همین طور برخی دیگر برای عقد، اولین روز آشنایی خود را در نظر گرفته و در همان روز عقد می کنند.

روزهای مناسب برای جاری کردن خطبه عقد

این که شما چه تاریخی را برای عقد انتخاب کنید، کاملا شخصی است و به نظر خودتان بستگی دارد و کاری است که بین خودتان و خانواده ها باید انجام شود. اگر مناسبت در نزدیکی مانند تولد عروس یا داماد را در پیش ندارید، یک روز بدون مناسبت را برای عقدتان مشخص کنید. به صورت کلی، در آیات و احادیث روز خاصی را برای عقد کردن در نظر نگرفته اند؛ به جز روزهایی که جاری کردن خطبه عقد در آن را منع کرده اند. همین امر باعث می شود که شما بتوانید به راحتی یک روز خوب و دوست داشتنی را برای عقد خود انتخاب کنید.

1. بهترین روز عقد از نظر اجتماعی

اگر می‌خواهید بدانید که روزهای مناسب برای عقد از نظر اجتماعی چه روزهایی هستند، قطعا همه می دانند که روزهای جمعه و پنجشنبه، بهترین روزها هستند؛ زیرا در این دو روز، مکان های اداری و همین طور مدرسه ها تعطیل هستند و مهمان های شما می توانند با خیالی آسوده در مراسم شما شرکت کنند. علاوه بر این اگر در تقویم نگاه کنید، روزهایی را می بینید که تعطیل رسمی هستند. برگزاری مراسم عقد در آن روزها نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

بیشتر این روزها مربوط به تولد یا وفات چهارده معصوم هستند که تاریخ تولد آنها را در بالا ذکر کردیم و در تاریخ وفات آنها هم نمی توانید مراسمی را برگزار کنید. بهتر است که مراسم را در روزی برگزار کنید تا همه بتوانند در آن شرکت کنند. در غیر این صورت، کسی نمی تواند خودش را به مراسم عقد برساند و کسانی که دوست دارید در روز عقد شما حاضر باشند، حضور ندارند و این امر می تواند موجب ناراحتی شما شود.

بهترین روز عقد از نظر اجتماعی

مناسب ترین روز برای عقد

همان طور که پیش از این بیان کردیم، در برخی از روزها توصیه شده که عقد و عروسی برگزار نشود. اکنون می خواهیم که شما این روزها را بدانید و عقد را خود را در آن ها برگزار نکنید. برای این که روزهای نامناسب برای عقد را بشناسید، در ادامه همراه ما باشید.

1. قمر در عقرب

یکی از زمان هایی که به هیچ عنوان برگزاری مراسم در آن توصیه نمی شود، قمر در عقرب است. حتی برخی از افراد معتقدند که در روزهای قمر در عقرب، از خانه هم نباید بیرون رفت. قمر در عقرب از نظر علمی ثابت شده است و اصلا جنبه تخیلی ندارد. در این روزها ماه، از صورت فلکی عقرب عبور می کند و این امر هر ماه به مدت 2 تا 3 روز تکرار می شود. روزهای قمر در عقرب نه فقط برای عقد، بلکه برای انجام هیچ کار دیگری مناسب نیستند.

2. ایام محاق

ایام محاق به روزهایی می گویند که نه در صبح و نه در شب، ماه قابل مشاهده نیست. ایام محاق در تقویم قمری، 28 هر ماه تا انتهای همان ماه است و توصیه می کنند که در این 3 روز، خطبه عقد جاری نشود.

3. ایام منحوسه

همان طور که از نام آن هم مشخص است، این روزها نحس هستند و به همین دلیل به آنها منحوسه می گویند. این ایام 7 روز در ماه است که شامل روزهای سوم، پنجم، سیزهم، شانزدهم، بیست و یکم، بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه قمری می شوند.

مناسب ترین روز برای عقد

4. سایر زمان های نامناسب برای عقد

از دیگر زمان هایی که بهتر است در آنها عقد انجام نشود، ماه محرم، ماه صفر، روزهای شهادت و وفات چهارده معصوم، 4 ربیع الاول، 8 ذوالحجه، 28 ربیع الثانی، 28 ذوالقعده، 24 رمضان، 28 جمادی الاول، 12 شعبان، 12 جمادی الثانی و 26 رجب و 2 شوال است.

روز مناسب برای برگزاری عروسی

همان طور که گفتیم، انتخاب روزهای مناسب برای عقد و عروسی به خود شما بستگی دارد. در تاریخ هایی که در بالا معرفی کردیم می توان عروسی هم برگزار کرد. به صورت کلی تاریخ هایی که برای برگزاری عقد مناسب نیستند، برای برگزار عروسی هم خوب نیستند و بهتر است که در سایر روزها عروسی برگزار شود.

چه ساعتی برای عقد خوب است؟

ساعت عقد هم به اندازه تاریخ آن اهمیت دارد. اگر تاریخ را مشخص کرده اید و نمی دانید که ساعت خوب برای عقد 1403 کی است، در ادامه همراه ما باشید. روزهای تابستانی، هوا به شدت گرم است و همین امر موجب می شود که هم خودتان و هم مهمان هایتان در گرمی هوا اذیت شوید. پس ساعت عقد ازدواج خوب در سال 1403، بهتر است که غروب باشد. اما در روزهای پاییزی و زمستانی، می توانید از عصر یا بعد از ظهر مراسم خود را شروع کنید.

چه ساعتی برای عقد خوب است؟

سخن نهایی

در این مقاله از ویکی عروس با روزهای مناسب برای عقد آشنا شدید. بدترین روزها برای عقد و عروسی ایام قمر در عقرب هستند؛ امام صادق در این باره فرموده اند که هر کسی در زمانی که قمر در عقرب است، سفر یا ازدواج کند، نیکی نمی بیند. اگر مجبور شدید که مراسم خود را در این روزها برگزار کنید، حتما صدقه بدهید و چند بار آیت الکرسی بخوانید تا همه چیز به خوبی به پایان برسد. در رابطه با ساعت عقد و عروسی هم با توجه به فصل و شرایط خود، بهترین زمان را انتخاب کنید. به نظر شما چه روز و چه ساعتی برای عقد خوب است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا