حنابندان

همه چیز در مورد حنابندان

یکی از مهمترین مراسم هایی که قبل از ازدواج برگزار می شود، حنابندان است که در شهرها و مناطق مختلف ایران، آداب و رسوم متفاوتی دارد. بیشتر مواقع حنابندان یک تا دو شب قبل از مراسم اصلی عروسی برگزار می شود و در این مراسم، اقوام و خویشاوندان نزدیک را دعوت می کنند. در این مقاله، ما قصد داریم همه چیز در مورد حنابندان را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر قصد برگزاری چنین مراسمی را دارید، بتوانید برنامه ریزی های بهتری درباره آن انجام دهید. پس به هیچ عنوان خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه حنابندان برای عروسی

از گذشته تاکنون، حنابندان تاریخچه بسیار قدیمی دارد و بیشتر افرادی که به آداب و رسوم پایبند هستند، دوست دارند این مراسم را برگزار کنند. در گذشته، خانم ها در مراسم حنابندان دست خود را به طور کامل به حنا آغشته کرده و ظرف دیگری از حنا را در همه قسمت های مراسم می گرداندند. این مراسم غالبا در خانه عروس برگزار می شود و خانواده داماد به همراه حنا، به منزل عروس می روند.

این مراسم قدمت بسیار زیادی دارد و سال هاست که ایرانیان قبل از مراسم عروسی، آن را برگزار می کنند. در گذشته، باور مردم بر این بود که حنا از بهشت آمده و می تواند نشانه ای از نیکبختی، شادی و مهر میان زوج های جوان باشد. از این رو، ایرانیان باستان این مراسم را آغاز کرده اند و تاکنون هم توانسته تا حد خیلی زیادی پابرجا بماند.

تاریخچه حنابندان برای عروسی

این مراسم در کشورهای دیگر به شکل های متفاوتی برگزار می شود. به عنوان مثال، در کشورهای کانادا و آمریکا، مراسمی قبل از عروسی برگزار می شود که Bachelorette party نام دارد. با این حال، نحوه برگزاری حنابندان در ایران با این کشورها کاملا متفاوت است.

مراسم حنابندان چیست؟

حنابندان به مراسمی گفته می شود که در آن خانواده داماد بعد از آمدن به خانه عروس و بردن حنا، یک شب قبل از عروسی را جشن می گیرند. در این مراسم بعد از اجازه گرفتن از بزرگ ترهای مجلس به خصوص پدر و مادر، مراسم حنابندان آغاز می شود.

البته خانواده داماد علاوه بر حنا، می توانند هدایای دیگری نیز در این شب مهم برای عروس خانم بیاورند. این مراسم با رقص و پاکوبی آغاز شده و خانواده ها می توانند برای تزیین حنا و هدایای دیگر، خلاقیت زیادی به خرج دهند. از آنجا که خیلی از ایرانیان حنا را به عنوان ماده ای خوش یمن می شناسند، مقداری از حنا را در کف دست خود قرار می دهند.

قبل از این که حنا در سرتاسر مجلس گردانده شود، عروس و داماد باید مقداری حنا کف دست دیگری قرار داده و سپس دست خود را روی یکدیگر بگذارند. یکی از نزدیکان داماد مانند مادر و یا خواهر ایشان می تواند این کار را برای آنها انجام دهد.

حنابندان چگونه برگزار می شود؟

گفتیم که در مراسم حنابندان، عروس و داماد دست یکدیگر را گرفته و بین دست های خود حنا می گذارند. یکی از کارهای بسیار مناسب برای برگزاری حنابندان به بهترین شکل ممکن، کمک گرفتن از یک طراح حنا است. یک طراح حرفه ای می تواند ظرف حنابندان شما را فوق العاده زیبا و منحصر به فرد طراحی کند. علاوه بر این که اگر به طراحی های حنا روی دست خود علاقه داشته باشید، طراح می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

حنابندان چگونه برگزار می شود؟

ایده دیگر برای حنابندان، استفاده از گیفت های حنا است. به جای این که مانند گذشته ظرف حنا در همه قسمت های مجلس چرخانده شود و مهمانان مقدار کمی از حنا را بردارند، می توانید از گیفت حنا استفاده کنید. هر مهمان می تواند یکی از این گیفت ها را بر دارد و حتی اگر قصد استفاده از آن را هم نداشته باشد، به عنوان یادگاری تا مدتی آن را نگه دارد.

پذیرایی حنابندان به چه شکل است؟

پذیرایی در مراسم حنابندان بر عهده خانواده عروس است و آنها این وظیفه را بر عهده دارند تا از تمام مهمانان خود و خانواده داماد به طور کامل پذیرایی کنند. حالا این پذیرایی بسته به شرایط و میزان بودجه آنها می تواند متفاوت باشد. بسیاری از خانواده ها رسم دارند که در شب حنابندان علاوه بر میوه و شیرینی، به مهمانان خود شام هم بدهند. البته این مسئله هم تا حد خیلی زیادی به رسم و رسوم خانواده ها بستگی دارد و حتی خیلی از خانواده ها اصلا در شب حنابندان شام نیز سرو نمی کنند.

پذیرایی حنابندان به چه شکل است؟

نکته مهم درباره پذیرایی شب حنابندان این است که این مراسم بیشتر به صورت خودمانی و صمیمی برگزار می شود. به این صورت که بیشتر خویشاوندان و اقوام درجه یک در آن حضور دارند. به همین دلیل هم پذیرایی از این افراد هزینه خیلی کمتری در مقایسه با شب عروسی دارد. خانواده عروس می توانند شام را در این شب فراموش نشدنی به شکل های مختلفی سرو کرده و در اختیار مهمانان خود قرار دهند.

ظرف حنا را چگونه تزیین کنیم؟

از دیگر موضوعات بحث برانگیز درباره شب حنابندان، می توان به نحوه تزیین کردن حنا اشاره کرد. در گذشته، برای تزیین حنا بیشتر آن را خیس کرده و در ظرفی می ریختند. سپس اطراف آن را با استفاده از گلبرگ و یا شمع های کوچک تزیین می کردند. با این حال، در حال حاضر خلاقیت های بیشتری برای تزیین ظرف حنا برای مراسم حنابندان در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال، برخی از ایده های جذاب برای تزیین حنا در شب حنابندان، استفاده از ظروف شیشه ای کوچک، تزیین حنا به شکل کیک های چند طبقه، استفاده از گیفت حنا و سایر موارد این چنینی هستند. علاوه بر این، برخی از افراد برای تزیین حنا از شابلون هایی با طرح های مختلف استفاده کرده و حنا را به شکل های متفاوتی در می آورند. برای مثال، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که ظرف حنای آنها به شکل قلب و یا گل باشد.

پیش از این نیز گفتیم که شما می توانید برای تزیین بهتر حنای مراسم حنابندان خود، از یک طراح کمک بگیرید. افراد بسیار زیادی این کار را به صورت تخصصی انجام می دهند و شما می توانید با کمک آنها، ظرف حنای خود را به شکل خیلی خاص و متفاوت تر طراحی کنید.

چه لباسی برای حنابندان مناسب است؟

همه چیز در مورد حنابندان باید بی نقص باشد. عروس و داماد باید در شب حنابندان، بهترین و زیباترین لباس خود را بپوشند. برای انتخاب لباس، آنها باید سعی کنند که رنگ های نزدیک به هم خریداری نمایند. استفاده از لباس های ساده تر در مقایسه با لباس عروس در شب حنابندان، گزینه خیلی مناسب تری برای عروس خانم ها است.

چه لباسی برای حنابندان مناسب است

البته بهتر است لباسی را انتخاب کنید که نسبت به لباس سایر مهمان ها کمی متفاوت تر باشد. وجود طرح های متفاوت و رنگ خاص تر لباس حنابندان برای عروس، موجب می شود که تفاوت عروس با سایر مهمان ها به وضوح مشاهده شود. برای جذاب تر شدن استایل عروس در شب حنابندان، می توان از یک ریسه و یا تاج کوچکی برای روی موهای او استفاده کرد که متناسب با رنگ لباس وی باشد.

رنگ هایی مانند کالباسی، نباتی، صورتی و آبی کمرنگ، گزینه های پرطرفدار برای لباس عروس در مراسم حنابندان به شمار می روند. همچنین بسیاری از عروس خانم ها رنگ قرمز را برای مراسم حنابندان خود انتخاب می کنند و این رنگ نیز می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این مراسم مهم باشد.

حنابندان به شیوه ی امروزی

اگرچه برگزاری حنابندان از گشته تاکنون ادامه داشته و به عنوان یک رسم دیرینه به شمار می رود، اما می توان آن را به شیوه امروزی نیز برگزار کرد. در حال حاضر، بسیاری از مراسم های حنابندان به نوعی خداحافظی با دنیای مجردی و ورود به دنیای متاهلی هستند. به همین دلیل هم خیلی از افراد آن را با نام گودبای پارتی مجردی می شناسند. از طرف دیگر، هنوز هم خیلی از افراد دوست دارند مراسم حنابندان آنها به شکل سنتی گذشته برگزار شود.

اما اگر دوست دارید مراسم حنابندان شما به شکل متفاوت تر و امروزی تری برگزار شود، می توانید آن را در مکان دیگری به جز خانه پدری برگزار کنید. به عنوان مثال، مکان ها و باغ های متنوعی هستند که فقط برای مراسم حنابندان تزیین شده اند؛ اما اگر نمی توانید حنابندان خود را در مکان دیگری برگزار کنید، می توانید برای جذاب تر شدن محیط، اطراف خانه را به شکل امروزی تزیین کنید.

حنابندان به شیوه ی امروزی

یکی از مهمترین آیین و سنت حنابندان از گذشته تاکنون، این است که دست های عروس خانم حنا می گذارند. در این شرایط، مجددا می توانید به جای انجام این کار به صورت سنتی، از طراح حنا بخواهید که طرح خاصی از حنا روی دست شما در بیاورد.

در نهایت، برای برگزاری حنابندان به شیوه امروزی می توانید گیفت های حنا را به شکل خلاقانه تر و به صورت دست ساز تهیه کنید. به عنوان مثال، هدیه کوچکی از حنا ایجاد کرده و روی آن، اول اسم عروس و داماد را با حروف انگلیسی بنویسید.

سخن پایانی

در این مقاله از ویکی عروس، همه چیز در مورد حنابندان را در اختیار شما قرار دادیم. در این مطلب متوجه شدید که این مراسم به چه صورت برگزار می شود و از گذشته تاکنون، چه تغییراتی داشته است. همان طور که گفته شد، تاریخچه حنابندان فوق العاده طولانی است و شما می توانید هم آن را به صورت سنتی گذشته و هم به صورت مدرن و امروزی برگزار کنید.

کمک گرفتن از تجربه سایر افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند و مراسم حنابندان داشته اند نیز می تواند برای برگزاری بهتر این مراسم کمک بسیار زیادی به شما کند. اگر شما نیز ایده جدیدی برای برگزاری حنابندان دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا