عقد

آداب و رسوم جشن عقد در محضر ؛ هرآنچه باید در اینباره بدانید

رعایت نکات جشن عقد و آداب و رسوم جشن عقد در محضر اهمیت خیلی زیادی در برگزاری این مراسم دارد. از این رو، خانواده های ایرانی قصد دارند در این مراسم، تمام آداب و رسم و رسومات را به جا بیاورند تا بتوانند این مراسم متناسب با فرهنگ ایران و آیین زرتشت برگزار شود. در این مقاله، ما اطلاعات بیشتری درباره نحوه برگزاری و رعایت آداب و رسوم جشن عقد در محضر در اختیار شما قرار می دهیم. پس اگر شما هم جشن عقدی پیش روی خود دارید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زمانی که شما فردی را ببینید تا زمانی که بخواهید با او ازدواج کنید، باید مراسم های زیادی را پشت سر بگذارید که جشن عقد یکی از مهم ترین آنها به شمار می رود. در این جشن، عروس و داماد به صورت رسمی و محضری به عقد هم در می آید و به یکدیگر محرم می شوند.

ممکن است نظر خیلی از خانواده ها درباره نحوه برگزاری جشن عقد متفاوت باشد. به همین دلیل هم بهتر است خانواده ها موقع برگزاری این مراسم اول از همه به سلیقه و نظر فرهنگی خود رجوع کنند. اما به طور کلی، بهتر است که با رعایت برخی نکات اصلی، آداب و رسوم جشن عقد در محضر را به جا بیاورند و این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.

نحوه برگزاری مراسم عقد محضری

نحوه برگزاری مراسم عقد محضری

اغلب مواقع تاریخ برگزاری جشن عقد را از روز بله برون تعیین می کنند و مشخص می شود در چه روزی، مراسم عقد برگزار خواهد شد. بیشتر خانواده های ایرانی ترجیح می دهند که مراسم عقد را در یکی از روزهای اعیاد مذهبی و یا ملی برگزار کنند. برای این که بتوانید مراسم عقد را در محضر برگزار کنید، باید حداقل از یک ماه قبل برای رزرو نوبت محضر اقدام کرده باشید.

علاوه بر این موارد، باید با محضر مورد نظر خود برای تعداد مهمانانتان در این مکان صحبت کرده باشید. زیرا ممکن است برخی از محضرها محدودیت مکانی داشته باشند و شما باید از قبل تعداد مهمان های خود را با تعداد فضای مفید محضر هماهنگ کنید.

برای برگزاری جشن عقد و رعایت آداب و رسوم این مراسم، بهتر است حتما در زمان تعیین شده در محضر حاضر شوید و از مهمانان خود نیز بخواهید که در همان موقع به محضر بیایند. زیرا دیر شروع کردن جشن عقد موجب می شود که دیرتر هم تمام شود و ممکن است افراد دیگری برای مراسم عقد بعدی به محضر بیایند و همه جا شلوغ شود.

یکی دیگر از کارهایی که عروس و داماد باید حتما قبل از برگزاری مراسم عقد محضری انجام داده باشند، آزمایش دادن است. این آزمایش به صورت ادرار و ژنتیک انجام می شود که حداقل از یک ماه قبل، باید آن را انجام داده و جواب آن را دریافت نمایند.

برگزاری مراسم عقد محضری

علاوه بر این، آماده سازی تمام مدارک لازم برای عقد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در نهایت، باید بگوییم که برای برگزاری جشن عقد لازم نیست که همه فامیل و آشنایان خود را دعوت کنید. شما می توانید فقط افرادی را دعوت کنید که با آنها احساس نزدیکی خیلی زیادی دارید و تا حد امکان از تعداد مهمان های خود در محضر بکاهید.

کادو سر عقد محضری

هیچ تفاوتی ندارد که مراسم عقد در محضر برگزار شود یا در منزل. در هر شرایطی، باید کادویی به عنوان یادگاری و احترام به خانواده عروس یاد آمد بدهید. حالا این کادو می تواند بسته به سلیقه و نظر خود شما، کاملا متفاوت باشد. با این حال، بهترین کادو طلا یا پول نقد است.

در صورتی که بودجه محدودی دارید، می توانید آن را به صورت پول نقد به عروس و داماد بدهید. با این حال، برای جذاب تر شدن آن می توانید به جای پول نقد، کارت هدیه بگیرید و از بانک مورد نظر خود بخواهید که جمله زیبایی هم روی آن بنویسد.

بیشتر افرادی که مشکلی از نظر مالی ندارند و می توانند هزینه بالاتری برای خرید کادو سر عقد محضری بپردازند، سکه، ربع سکه، نیم سکه و یا حتی سکه پارسیان را به عنوان کادو انتخاب می کنند. به طور کلی، نوع بودجه شما تا حد خیلی زیادی به میزان بودجه خودتان بستگی دارد.

آداب و رسوم و وظایف خانواده ها در عقد در محضر

آداب و رسوم و وظایف خانواده ها در عقد در محضر

برای این که آداب و رسوم جشن عقد در محضر به بهترین شکل ممکن رعایت شود، خانواده های عروس و داماد باید وظایف خود را شناخته و به طور کامل به آنها عمل کنند. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که عروس و داماد دوست داشته باشند در مراسم عقد خود ناهار یا شام بدهند که در این شرایط، باید مشخص شود که چه کسی وظیفه تهیه این وعده غذایی را بر عهده دارد.

از گذشته تاکنون، آداب و رسوم ایرانیان به این صورت بوده که هزینه های پذیرایی و تشریفات مراسم عقد بر عهده خانواده عروس و هزینه و تشریفات مراسم عروسی بر عهده خانواده داماد است. البته در برخی دیگر از مناطق کشورمان ایران هم خانواده داماد باید هزینه مورد نیاز برای خرید شیرینی و شام مراسم عقد را پرداخت کند.

این مسئله تا حد خیلی زیادی به سازگاری و شرایط خانواده ها بستگی دارد و آنها می توانند با توجه به شرایط خود و طرفین، بهترین تصمیم گیری را داشته باشند. اما یکی از مهم ترین آداب و رسوم جشن عقد در محضر این است که خانواده داماد باید حتما به عروس زیر لفظی بدهند.

آداب قند سابیدن روی سر عروس و داماد

مطمئنا همه شما دیده اید که در مراسم های عقد، روی سر عروس و داماد قند سابیده می شود. این قند باید با استفاده از تور تزیین شده باشد و حتی برای جذاب تر شدن آن، می توان از گل و مرواریدهای کوچکی استفاده کرد. مهم ترین آداب و رسوم جشن عقد در محضر درباره قند سابیدن، این است که دختر جوانی باید این کار را انجام دهد. هیچ تفاوتی ندارد که این دختر از خانواده عروس باشد یا داماد.

آداب قند سابیدن روی سر عروس و داماد

ایده هایی برای مراسم عقد در دفتر ازدواج و محضر

با استفاده از برخی ایده های نسبتا ساده و کاربردی، شما می توانید کاری کنید که یک جشن عقد فراموش نشدنی و به یاد ماندنی داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید برای ماندگار شدن این روز و شریک شدن احساسات خوبتان با مهمانان، زمانی که به شما هدیه می دهند، بنا به سلیقه خودتان هدیه کوچکی به آنها بدهید. حالا این هدیه بر اساس میزان بودجه و سلیقه شما می تواند هر چیزی باشد. خیلی از عروس خانم ها گل های کوچک را انتخاب می کنند. علاوه بر گل، قاب عکس مینیمال و کوچک هم می تواند گزینه فوق العاده ای باشد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای این مراسم مد نظر قرار داد، این است که عروس خانم نباید آرایش خیلی عجیب و غریب و زیادی داشته باشد. حتی یک آرایش ساده و ملیح هم می تواند برای مراسم عقد فوق العاده جذاب باشد. حالا که بحث آرایش شد، فراموش نکنید که عروس خانم باید حتما حداقل از یک ماه قبل، از آرایشگاه ماهر و معتبری نوبت گرفته باشد.

رزرو لباس، خرید گل برای مراسم عقد هماهنگی با آتلیه و فیلمبردار نیز از دیگر گزینه هایی هستند که باید حداقل از چند هفته قبل از برگزاری جشن عقد به فکر آن باشید. برای انتخاب رنگ لباس عروس یا داماد هم می توانید ایده های مختلفی بگیرید. به عنوان مثال، لباس عروس می تواند به رنگ هایی مانند گلبهی، صورتی، فیروزه ای، شیری و یا حتی لیمویی باشد.

ایده هایی برای برگزاری مراسم عقد در محضر

در نهایت، یکی دیگر از ایده های مهمی که می توانید برای برگزاری جشن عقد مد نظر قرار دهید، انتخاب سفره عقد خلاقانه است. بهتر است علاوه بر سفره عقد، ظرافت زیادی در خرید آینه و شمعدان خود به خرج بدهید و سعی کنید آن را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید.

دعای قبل از خطبه عقد

یکی از آداب و رسوم جشن عقد در محضر و یا حتی منزل، این است که عروس و داماد قبل از خواندن خطبه عقد، دعای خاصی را بخوانند. خیلی از افراد اعتقاد دارند که این دعا می تواند به زوجین کمک کند تا ازدواج پربار و موفقی داشته باشند. این دعا به شرح زیر است.

«إن الحمدلله  نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله»

انجام عقد در محضر

اگرچه می توان عقد را در مکان های دیگری نیز برگزار کرد، اما انجام عقد در محضر فوق العاده راحت تر است و خانواده عروس و داماد می توانند بدون هیچ گونه نگرانی و با بهترین هماهنگی ها، این مراسم مهم را در محضر برگزار کنند. البته برای برگزاری عقد در محضر هم باید هماهنگی های خاصی انجام شود و عروس و داماد و خانواده های آنها باید مواردی که پیش از این گفتیم را به طور کامل رعایت کنند.

انجام عقد در محضر

برای عقد محضری چی بپوشیم؟

پوشیدن نوع لباس در عقد محضری تا حد خیلی زیادی به سلیقه خود افراد بستگی دارد. از آنجا که در محضر نمی توان جشن خیلی بزرگی برگزار کرد، بهتر است که تا حد امکان لباس های خیلی مجلسی را کنار بگذارید. می توانید از مانتوهای مجلسی زیبا استفاده کنید و یا لباس های بلند می توانند گزینه مناسبی باشند.

آب عقد چیست؟

یکی از آداب و رسوم جشن عقد در محضر که شاید به گوش شما هم خورده باشد، آب عقد است که فقط در برخی از شهرها رعایت می شود. در مراسم آب عقد، عروس و داماد شیرینی و نمک را با یکدیگر به اشتراک می گذارند تا پایداری ازدواج خود را ثابت نمایند. در برخی از شهرهای ایران، موقع برگزاری مراسم و جشن عقد عروس و داماد باید کنار یک میز نشسته و بعد از خواندن خطبه، آب عقد را با یکدیگر بنوشند.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره برگزاری جشن عقد و رعایت آداب و رسوم جشن عقد در محضر در اختیار شما قرار دادیم. پس اگر شما هم می خواهید مراسم عقد خود را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید، بهتر است مطمئن شوید که تمام آداب و رسوم باستانی و فرهنگی محل زندگی خود را در آن رعایت می کنید. اگر شما هم آداب و رسوم خاصی در شهرتان دارید که باید در مراسم عقد رعایت شوند، می توانید آنها را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا