دانستنی های قبل از ازدواج

اختلاف سطح مالی در ازدواج؛ انواع اختلاف سطح مالی در ازدواج + تفاوت

به طور کلی همه روانشناسان پیشنهاد می کنند که برای ازدواج با هر کسی، اول از همه باید مطمئن شوید که با او تناسب دارید. برای مثال، داشتن اختلاف سطح مالی در ازدواج می تواند تا حد زیادی در زندگی مشترک تاثیر بگذارد. البته این امر تا حد خیلی زیادی به شخصیت طرفین هم بستگی دارد. به طور معمول، هرگونه اختلاف طبقاتی بین زوجین و به خصوص اختلاف از نظر سطح مالی و اقتصادی، به یکی از مهمترین چالش های خیلی از دخترها و پسرها تبدیل شده است. در این مقاله، درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ممکن است شما هم کسانی را دیده باشید که فقط به دنبال افراد ثروتمند می گردند تا با آنها ازدواج کنند. بسیاری از این افراد می خواهند مشکلات مالی زندگی مجردی خود را بعد از ازدواج از بین ببرند. این در حالی است که اختلاف طبقاتی از نظر اقتصادی و مالی می تواند روابط زن و مرد را تیره و تار کند. البته نمی توان گفت که فقط این نوع اختلاف موجب بهم خوردن یک زندگی می شود. با این حال، همین موضوع ساده هم می تواند تاثیر زیادی در آینده زوجین داشته باشد.

قبل از این که به صورت مفصل درباره تأثیر اختلاف سطح مالی در ازدواج صحبت کنیم، باید بدانید که مراجعه به مشاور، بهترین و منطقی ترین روش برای اطمینان از ازدواج با شخصی است. در جلسات مشاوره، سؤالات متعدد روانشناسی از دختر و پسر پرسیده می شود. سپس روانشناس با توجه به پاسخ سؤالات و در نظر گرفتن موضوعات مختلف، متوجه می شود که این آیا دختر و پسر برای یکدیگر مناسب هستند یا خیر.

اختلاف مالی در ازدواج

اختلاف سطح مالی در ازدواج

بسیاری از افراد فاکتورهای متنوعی برای انتخاب همسر خود دارند و شاید ترجیح دهند که بر اساس سلیقه خود، همسر آینده شان را انتخاب کنند. با این حال، فاکتور دیگری مانند اختلاف سطح مالی نیز می تواند در آینده ازدواج تاثیر زیادی بگذارد. البته در حال حاضر برای خیلی از دختر خانم های جوان مهم است که همسر آینده آنها حتماً از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار بگیرد. این در حالی است که شاید برخی دیگر به جای شرایط اقتصادی ثابت، شغل پسر برایشان مهم باشد.

از سوی دیگر، در سال های اخیر برای پسرها نیز شرایط مالی خانواده دختر اهمیت زیادی پیدا کرده است. به طوری که بسیاری از پسرها هیچ مشکلی ندارند که با خانمی ازدواج کنند که سطح اقتصادی بالاتری نسبت به آنها دارد.

در مقابل، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد فکر کنند وجود اختلاف سطح مالی در ازدواج موجب می شود که یکی از طرفین که سطح اقتصادی پایین تری دارد، تحقیر شود. این دیدگاه و نحوه رفتار دختر و پسر در این نوع اختلاف طبقاتی تا حد خیلی زیادی به شخصیت افراد وابسته است.

تفاوت سطح مالی و فاصله طبقاتی بین زن و مرد

با توجه به مواردی که پیش از این گفتیم، به احتمال زیاد متوجه شده اید که اختلاف سطح مالی در ازدواج می تواند یکی از مهمترین چالش های خیلی از دختران و پسران به شمار بیاید. زمانی که دختر و پسر از دو قشر متفاوت اقتصادی هستند و می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، مشکلات زیادی پیش روی آنها قرار می گیرد.

تفاوت سطح مالی در ازدواج

البته زمانی که درباره تفاوت سطح اقتصادی صحبت می کنیم، منظور ما فقط پول نیست. زمانی که فردی در یک خانواده مرفه زندگی کرده، از نظر فرهنگ نیز تفاوت های زیادی با کسی دارد که خانواده او از نظر مالی در مضیقه بوده اند. در واقع می توان گفت که اختلاف سطح مالی و فاصله طبقاتی بین زن و مرد با توجه به همین فاکتور می توانند دچار تغییرات زیادی شود.

بر این اساس، می توان گفت که اختلاف طبقاتی از نظر اقتصادی بین دختر و پسر می تواند موجب بروز اختلافات فرهنگی و عدم تناسب از این نظر نیز شود. با بیشتر شدن فاصله فرهنگی میان خانواده های دختر و پسر، اختلافات و دعواها روز به روز افزایش پیدا می کنند و این موضوع، چالشی بزرگ برای شروع زندگی مشترک و ادامه آن خواهد بود.

انواع اختلاف سطح مالی در ازدواج

همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، اختلاف سطح مالی در ازدواج می تواند باعث بروز اختلافات فرهنگی نیز شود. علاوه بر این، اختلاف از نظر سطح مالی می تواند موجب به وجود آمدن اختلافات دیگر میان دختر و پسر شود.

به عنوان مثال، این تفاوت ها یکی از مهمترین دلایل بروز تفاوت از نظر فاکتورهای مذهبی، تحصیلی و کلیشه های جنسیتی هستند. در این قسمت، هر یک از این نوع اختلافات که گاهاً به خاطر وجود اختلاف سطح مالی ایجاد می شوند را بررسی می کنیم. اگر وجود هر یک از این اختلافات میان دختر و پسر زیاد شود، احتمال موفقیت زندگی مشترک تا حد خیلی زیادی پایین می آید.

انواع اختلاف سطح مالی در ازدواج

1- اختلاف از نظر سطح فرهنگی

 گفتیم که یکی از مهمترین نتایج اختلاف از نظر سطح مالی میان دختر و پسر، اختلاف فرهنگی است. وجود اختلاف فرهنگی موجب می شود که نه تنها در زندگی مشترک زن و مرد، بلکه در خانواده های آنها نیز اختلافات و مشکلات زیادی به وجود بیاید. به همین دلیل بهتر است با کسی ازدواج کنید که حداقل از نظر سطح فرهنگی، با شما تناسب دارد.

2- اختلاف از نظر مسائل مذهبی

اختلاف از نظر مسائل مذهبی نیز می تواند باعث بروز مشکلات خیلی جدی میان زن و مرد شود. به خصوص اگر یکی از طرفین تعصب خیلی زیادی روی عقاید مذهبی خود داشته باشد، ترجیح می دهد خانواده خود را نیز مجبور به رعایت این عقاید کند.

در این شرایط، مشکلات خیلی جدی و شدیدی میان زن و مرد به وجود می آیند. به همین دلیل اگر با طرف مقابل خود اختلاف مذهبی دارید، بهتر است حتماً از قبل با مشاور مشورت کنید و یا بیشتر درباره ازدواج کردن یا نکردن با طرف مقابل فکر کنید.

3- اختلاف از نظر نوع ارزش ها و استانداردها برای ازدواج

طبیعتاً هر کسی برای انتخاب طرف مقابل خود در ازدواج، معیارها و استانداردهای مربوط به خودش را دارد. یکی از این معیارهایی که به شما کمک می کند تا بهتر برای تصمیم گیری منطقی تر درباره ازدواج با طرف مقابل تصمیم بگیرید، این است که معیارها و استانداردهای خودتان و او را با یکدیگر بررسی نمایید. 

برای مثال، شما برای ازدواج کردن به چه چیزی اهمیت می دهید؟ دوست دارید طرف مقابل شما چگونه باشد؟ از طرف دیگر، شخص مقابل شما چه ارزش هایی برای ازدواج دارد؟ او دوست دارد همسرش چگونه باشد و چه ویژگی هایی داشته باشد؟ هدف هر دوی شما برای ازدواج کردن چیست؟ اگر بخش زیادی از این معیارها و استانداردها از برای هر دو طرف نزدیک به یکدیگر باشد، بهتر می توانند یکدیگر را درک کنند.

اختلاف از نظر نوع ارزش ها و استانداردها برای ازدواج

4- اختلاف از نظر میزان سطح تحصیلات

گاهی مواقع حتی اختلاف از نظر اقتصادی می تواند روی میزان تحصیلات افراد نیز تاثیر بگذارد. از این رو، ممکن است همین اختلاف تحصیلی نیز موجب تفاوت دیدگاه افراد به زندگی شود و در نتیجه، اختلافات بعد از ازدواج روز به روز بیشتر نمایان گردند.

5- اختلاف از نظر کلیشه های جنسیتی

از دیگر موضوعاتی که می تواند موجب بروز اختلاف و دعوا میان زن و شوهر شود، باور داشتن به برخی کلیشه های جنسیتی است. برای مثال، ممکن است آقا هر چقدر هم که ثروتمند باشد، به این موضوع باور داشته باشد که همسرش باید حتماً خانه داری کند.

در مقابل، شاید خانم دقیقاً دیدگاه مخالف این موضوع را داشته باشد. دیدگاه های این چنینی که زن یا مرد را مسئول انجام فقط یک کار می دانند، می توانند تاثیر زیادی در به هم خوردن روابط عاطفی زن و مرد در آینده داشته باشند.

هم سطح بودن خانواده ها در ازدواج

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون در اختیار شما قرار دادیم، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده باشید که اختلاف سطح مالی در ازدواج می تواند تاثیر زیادی در آینده داشته باشد. باید خانواده ها و زوجین تمام تلاش خود را کنند که با کسی ازدواج کنند که از نظر تمام جوانب با یکدیگر هم سطح باشند. زیرا اگر خانواده های دختر و پسر از این جوانب با یکدیگر هم سطح نباشند، قبل از همه، دختر و پسر در زندگی مشترک خود آسیب می بینند.

اگرچه شاید خیلی از افراد نسبت به این موضوع بی اعتنا باشند، اما هم سطح نبودن خانواده ها از نظر اقتصادی و مالی می تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده و زندگی مشترک افراد داشته باشد. زیرا همان طور که گفتیم، این تفاوت ها می تواند زمینه ساز تفاوت های جدی تر در زندگی مشترک شوند.

هم سطح بودن خانواده ها در ازدواج

به عنوان مثال، اگر خانواده پسر از نظر مالی در سطح بالاتری نسبت به دختر قرار بگیرند، ممکن است در برابر دختر رفتارهای تحقیرآمیز داشته باشند. همچنین خیلی از افراد در این شرایط، غرور بسیار زیادی دارند. از این رو، این دختر خانم است که آسیب می بیند. 

با توجه به این موضوع، هم سطح بودن خانواده ها از نظر اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی سایر موارد این چنینی می تواند تاثیر زیادی در میزان هماهنگی آنها در ازدواج داشته باشد. زیرا هرچه خانواده ها از این جوانب به یکدیگر شبیه تر باشند، اعتقادات و آداب و رسوم آنها نیز تقریباً به طرف مقابل شباهت خواهد داشت. در نتیجه، احتمال بروز چالش و تنش بعد از ازدواج و یا قبل از آن در میان زوجین و خانواده ها کاهش پیدا می کند.

شرایط تربیتی و تاثیر تفاوت خانواده در ازدواج

گاهی مواقع وضعیت مالی و اقتصادی خانواده ها می تواند موجب تفاوت در شرایط تربیتی فرزند آنها شود. برای مثال، اگر دختری در خانواده پولدار به دنیا آمده باشد، توقع دارد که شوهرش هم بتواند دقیقاً همان زندگی که در خانه پدر داشت و یا حتی یک زندگی بهتر را برای او بسازد. در صورتی که شوهر او نتواند امکانات مورد انتظارش را برای او فراهم آورد، اختلاف به وجود می آید.

حتی می توان گفت که شرایط مالی موجب می شود که وضعیت فرهنگی و اخلاقی افراد نیز دچار تغییر شود. با این حال، نباید برای ازدواج توجه خیلی زیاد و بیش از اندازه به وضعیت مالی و اقتصادی خود یا طرف مقابل کرد. به طور کلی، روانشناسان پیشنهاد می کنند که اصلاً نباید بیش از اندازه به مادیات توجه کنید. با کمک افراد متخصص در این زمینه، بهتر متوجه خواهید شد که آیا شخص مورد نظر شما گزینه مناسبی برای ازدواج است یا خیر.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره اختلاف سطح مالی در ازدواج در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفتیم، وجود هر نوع اختلاف در زندگی مشترک می تواند باعث بروز مشکل در آینده شود. با این حال، یکی از مهمترین موضوعات که شاید خیلی از افراد نسبت به آن بی تفاوت باشند، اختلاف مالی و اقتصادی است.

این نوع اختلاف می تواند موجب تفاوت دختر و پسر از جوانب فرهنگی، تحصیلی و تربیتی شود. به همین دلیل حتماً با کمک افراد متخصص و مشاوران با تجربه، درباره ازدواج خود با فردی که شاید از نظر اقتصادی با شما هم سطح نیست، بیشتر و منطقی تر فکر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا