طلاق

آیا ازدواج با فرزندان طلاق کار خوبی است یا خیر؟

آخرین آماری که در ایران گرفته شده است، نشان می دهد که از هر سه زوجی که با یکدیگر ازدواج می کنند، یکی از آنها از یکدیگر طلاق می گیرند. این مسئله نشان می دهد که تعداد فرزندان طلاق روز به روز در حال افزایش یافتن است. از طرف دیگر، همین فرزندان طلاق نیز بعد از مدتی بزرگ می شوند و قصد آغاز یک زندگی جدید را دارند. در این شرایط، سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید، این است که ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر؟

خیلی از افراد فکر می کنند که فرزندان طلاق به خاطر این که در زندگی مشترک موفقی نبوده اند، خودشان هم نمی توانند یک زندگی موفق را بسازند. آنها دلایل بسیار زیادی برای این گفته خویش دارند. با این حال، روانشناسان اعتقاد دارند که نمی توان این موضوع را برای همه افراد نسبت داد و شخصیت فرزندان طلاق نیز مانند افراد عادی می تواند متفاوت باشد. در این مقاله، به طور کامل درباره معایب و یا حتی مزایای ازدواج با فرزندان طلاق صحبت می کنیم. پس اگر شما هم می خواهید با کسی ازدواج کنید که فرزند طلاق است، به هیچ عنوان خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ازدواج با فرزندان طلاق خوبه یا بد؟

به طور کلی، طلاق گرفتن زوجین از یکدیگر می تواند آسیب های روحی روانی بسیار زیادی به فرزندان آنها وارد کند. اما به نظر شما می توان بر همین اساس به تنهایی تعیین کرد که آیا ازدواج با شخصی مناسب است یا خیر؟

ازدواج با بچه طلاق خوبه ؟

به هیچ عنوان نمی توان به خاطر طلاق گرفتن والدین، فرزند آنها را قضاوت کرد. در نتیجه، این که فکر کنید ازدواج با فرزندان طلاق کار درستی نیست، کاملا اشتباه بوده و اصلاً نباید این موضوع را ملاک قرار بدهید. حتی خیلی از افراد با وجود این که فرزند طلاق بوده اند، توانسته اند زندگی مشترک فوق العاده موفقی داشته باشند و در موارد دیگر زندگی نیز موفق شوند.

اصلی ترین عاملی که تعیین می کند ازدواج با شخصی خوب است یا بد، شخصیت او و تفاهم شما با این شخص است. به همین دلیل باید حتماً قبل از ازدواج، به مشاوره مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آیا این فرد از نظر شخصیتی با شما هماهنگی دارد یا خیر.

نکات مهم در رابطه با ازدواج با فرزندان طلاق

اگر شما هم می خواهید با شخصی ازدواج کنید که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شده اند، لازم است از قبل به نکات متعددی توجه داشته باشید. در این قسمت، برخی از مهمترین مواردی که باید برای ازدواج با فرزندان طلاق مد نظر قرار دهید را به صورت مختصر نام می بریم. با توجه به این موارد، می توانید زندگی مشترک موفق و شادتری با فرزندان طلاق داشته باشید.

1- انگیزه ازدواج

اول از همه، شما باید انگیزه خود برای ازدواج با شخص مورد نظر خود را بدانید و مطمئن شوید که آیا طرف مقابل نیز همین انگیزه را برای ازدواج با شما دارد. فراموش نکنید که مشابه بودن انگیزه های شما برای ازدواج می تواند تاثیر بسیار زیادی برای درک طرفین نسبت به یکدیگر داشته باشد.

اما اگر متوجه شدید که انگیزه طرف مقابل شما برای ازدواج کردن، فرار از تنهایی و مقبولیت اجتماعی در خانواده است، به هیچ عنوان نباید قبول کنید. از طرف دیگر، اگر انگیزه خود شما برای ازدواج کردن با این شخص، ترحم باشد، اصلاً انگیزه خوبی برای ازدواج نخواهید داشت.

نکات مهم در رابطه با ازدواج فرزندان طلاق

2- آماده کردن خود برای مشکلات خانوادگی

افرادی که از یکدیگر جدا می شوند، باز هم ممکن است به خاطر فرزندشان مشکلات و اختلافاتی با یکدیگر داشته باشند. از این رو، شما باید خود را آماده کنید که بعد از ازدواج با این شخص، وارد مشکلات بزرگ تری میان والدین همسرتان شوید. حتی گاهی مواقع ممکن است یکی از والدین با شما رفتار خیلی خوبی هم نداشته باشند.

3- کمک گرفتن از مشاوره

مهم ترین و اصلی ترین نکته ای که باید برای ازدواج با فرزندان طلاق به آن توجه خیلی زیادی داشته باشید، کمک گرفتن از مشاور است. شرکت در جلسات مشاوره باید حتماً قبل از ازدواج انجام شود و در صورت نیاز، تا بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند.

روانشناسان و مشاوران با تجربه بعد از بررسی انگیزه های هر طرفین برای ازدواج، میزان تفاهم و شخصیت دو طرف، شما را مطمئن می کنند که آیا گزینه مناسبی برای ازدواج با همدیگر هستید یا خیر. فاکتورهای دیگری که به کمک مشاور می توان از آنها مطمئن شد، مواردی مانند سلامت روان، میزان بلوغ شخصیتی و سایر موارد این چنینی هستند.

معایب ازدواج با فرزندان طلاق

کلاً ازدواج با فرزندان طلاق مزایا و معایب مربوط به خود را دارد و بهتر است قبل از تصمیم قطعی، از این نظر مطمئن شوید. در این قسمت برخی از مهمترین معایب ازدواج با فرزندان طلاق که ممکن است در زندگی مشترک به وجود بیایند را نام می بریم. باز هم تاکید می کنیم که این معایب در همه افراد دیده نمی شوند و از فردی تا فرد دیگر متفاوت هستند.

1- نمی توانند به دیگران اعتماد کنند

 اولین و مهم ترین عیبی که می تواند در زندگی مشترک با فرزندان طلاق به وجود بیاید، این است که خیلی سخت می توانند به دیگران اعتماد کنند. اگر هر اتفاقی هم در زندگی مشترک این افراد بیفتد، ممکن است برای جدایی آماده شوند و هر لحظه احساس می کنند که طرف مقابلشان قصد جدا شدن از آنها را دارد. به همین دلیل خیلی سخت می توان اعتماد این افراد را به سمت خود جلب کرد.

 2- روحیه آسیب پذیر و لطیفی دارند

یکی دیگر از معایب ازدواج با فرزندان طلاق که باید حتماً از آن آگاه شوید، این است که به خاطر تجربه تلخ گذشته، روحیه آنها فوق العاده آسیب پذیر و لطیف شده است. از این رو، شما هم باید موقع رفتار کردن با آنها، نهایت دقت را به خرج بدهید و تمام تلاش خود را کنید که از دست شما ناراحت نشوند. البته در این شرایط، میزان آسیب وارد شده به فرزندان طلاق می تواند متفاوت باشد. میزان زودرنج بودن و آسیب پذیری آنها با یکدیگر فرق دارد.

3- باید از آنها حمایت کنید

 تقریباً همه فرزندان طلاق به صورت مداوم و همزمان، پدر و مادر خود را در نزد خود نداشته اند. به همین دلیل آنها نیاز بسیار زیادی به یک حمایت کننده و تکیه گاه مطمئن دارند. اگر قصد ازدواج با فرزندان طلاق را دارید، باید بدانید که شما باید بهترین حامی و تکیه گاه برای آنها باشید.

4- مهارت های برقراری ارتباط و روابط اجتماعی کمی دارند

گاهی مواقع فرزندان طلاق توانایی برقراری ارتباط و روابط اجتماعی را ندارند. حتی ممکن است برخی از این افراد، به درستی آداب معاشرت را هم بلد نباشند و با برخی رفتارهای خود، به شما آسیب وارد کنند. با کمی صحبت و مشورت با مشاور قبل از ازدواج، می توانید مطمئن شوید که آیا طرف مقابل شما این ویژگی را دارد یا خیر.

نکاتی برای ازدواج با فرزندان طلاق

5- توانایی حل تعارض را ندارد

فرزندان طلاق ممکن است به خاطر ندیدن آموزش های مختلف در زندگی، نتوانند تعارض های به وجود آمده را برطرف کنند. برای مثال، برخی از آنها فکر می کنند که در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل بین خود و طرف مقابلشان، باید رابطه را از بین ببرند. این در حالی است که به کمک برخی راه حل ها، می توانند خیلی راحت تر روابط خود را مدیریت کنند.

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق

از طرف دیگر، ازدواج با فرزندان طلاق می تواند مزایای مربوط به خود را هم داشته باشد. این افراد برخی ویژگی های مثبتی دارند که شاید خیلی از اشخاص دیگر نداشته باشند. در این قسمت، برخی از مهم ترین مزایای ازدواج با فرزندان طلاق را مشاهده می کنید.

1- استقلال و مسئولیت پذیری

اولین و مهم ترین ویژگی شخصیتی مثبتی که در میان فرزندان طلاق دیده می شود، استقلال و مسئولیت پذیری آنها است. بیشتر مواقع این افراد از کودکی روی پایه خود ایستاده اند و از نظر مالی، فکری و موارد دیگر، استقلال دارند. این افراد نیازی به شخص دیگری ندارند تا برای آنها تصمیم بگیرند و یا در انجام کارهای مختلف به آنها کمک کنند.

2- قدرشناسی

یکی دیگر از مزایای ازدواج با فرزندان طلاق که به هیچ عنوان نمی توان از آن چشم پوشی کرد، ویژگی قدرشناسی آنهاست. این افراد بیش از اندازه قدرشناس هستند و بیشتر مواقع قدر همه لحظاتی که با همسرشان می گذرانند را می دانند. زیرا آنها زندگی پرتلاطم و پرفراز و نشیبی داشته اند و به همین دلیل هم برای عشق و علاقه همسرشان به خود، ارزش قائل هستند و قدر او را می دانند.

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق

3- حمایت کننده

بسیاری از فرزندان طلاق اعتقاد دارند که باید از پدر یا مادری که حضانت آنها را بر عهده گرفته، حمایت کنند و به همین دلیل هم این ویژگی در شخصیت آنها شکل می گیرد. این ویژگی شخصیتی در ازدواج می تواند یک مزیت فوق العاده در نظر گرفته شود و باعث می شود که طرف مقابل، احساس خیلی بهتری نسبت به همسر خود که فرزند طلاق است، داشته باشد.

چالش های ازدواج با بچه های طلاق

به احتمال خیلی زیاد تاکنون متوجه چالش های ازدواج با فرزندان طلاق شده باشید. با این حال، باز هم باید بگوییم که وجود این چالش ها تا حد خیلی زیادی به شخصیت افراد بستگی دارد و نمی توان گفت که همه فرزندان طلاق بعد از ازدواج با این چالش ها مواجه می شوند. با این حال، بهتر است این چالش ها را بشناسید و خود را برای آنها آماده کنید.

1- ترس بسیار زیاد از جدایی و طلاق

بسیاری از فرزندان طلاق از جدایی بیش از اندازه می ترسند و اگر حتی بدترین مشکل هم با همسر خود داشته باشند، تمام تلاش خود را می کنند که کار آنها به طلاق نرسد. قبول جدایی و طلاق برای آنها بسیار سخت است و نمی توانند این شرایط را قبول کنند. چرا که به یاد روزهای تلخ و هولناک گذشته خود موقع طلاق والدینشان می افتند.

2- بالا رفتن احتمال طلاق

این موضوع شاید مخالف نمونه قبلی به نظر برسد. با این حال، باید بدانید که همیشه والدین به عنوان الگو برای فرزندانشان تلقی می شوند و ممکن است فرزندشان در شرایط مختلف، رفتارهای پرتنشی از خود نشان دهند و رابطه آنها به طلاق بینجامد.

چالش های ازدواج با بچه های طلاق

3- آیا فرزند طلاق ممکن است در زندگی خودش نیز طلاق بگیرد؟

با توجه به اطلاعاتی که پیش از این در اختیار شما قرار دادیم، نمی توان به صورت قطعی گفت که همه فرزندان طلاق بعد از ازدواج در زندگی مشترک خود طلاق می گیرند. در مقابل، ممکن است هر کسی در زندگی مشترک خود متوجه شود که با طرف مقابلش تفاهم نداشته و برای طلاق اقدام کند و این مسئله هیچ ارتباطی به طلاق گرفتن یا نگرفتن والدین آنها از هم ندارد.

به عبارت دیگر، باید این گونه گفت که جدا شدن یا نشدن والدین نمی تواند به معنای این باشد که فرزند آنها نیز بعد از ازدواج طلاق می گیرد. در ابتدای این مقاله نیز گفتیم که حتی گاهی مواقع افرادی که والدین آنها از هم طلاق گرفته اند، می توانند زندگی مشترک موفق تری داشته باشند.

سخن نهایی

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره شرایط و چالش های ازدواج با فرزندان طلاق در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، نمی توان گفت که همه فرزندان طلاق زندگی مشترک موفق و یا ناموفقی دارند. میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک زندگی مشترک به عوامل متعددی بستگی دارد که شخصیت طرفین، میزان تفاهم آنها و صداقتشان مهمترین فاکتورها به شمار می آیند. نظر شما درباره ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟ می توانید تجربه و یا ایده های خود در این زمینه را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 سوالات متداول

آیا فرزند طلاق بودن به معنای عدم موفقیت زندگی مشترک است؟

به هیچ عنوان نمی توان گفت که جدا شدن والدین، باعث می شود که فرزند آنها نیز بعد از ازدواج طلاق بگیرد. زیرا طلاق به خودی خود تحت تاثیر عوامل متعددی صورت می گیرد که فرزند طلاق بودن، اصلاً جزو آنها نیست.

 موقع ازدواج با فرزندان طلاق باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

اول از همه، باید مطمئن شوید که آیا طرف مقابل شما مشکلات روحی روانی خاصی دارد یا خیر. با کمک مشاور، بهتر می توانید برای ازدواج با این شخص تصمیم بگیرید. سعی کنید طرف مقابل خود را درک کنید و مشکلاتی که او از سر گذرانده را تصور نمایید.

آیا فرزندان طلاق می توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند؟

از آنجا که فرزندان طلاق به صورت همزمان پدر و مادر خود را نداشته اند، خیلی بیشتر از افراد معمولی قدر خانواده را می دانند. به همین دلیل احتمال این که آنها بتوانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند، خیلی زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا