دانستنی های قبل از ازدواج

مهم ترین دلایل ازدواج نکردن پسر چیست؟

شاید آقایان بسیار زیادی را دیده باشید که سن نسبتا بالایی دارند، اما ازدواج نکرده و قصد این کار را هم ندارند. اما مهم ترین دلیل ازدواج نکردن پسر چیست؟ چه عواملی موجب شده که امروزه تعداد طلاق ها خیلی بیشتر از ازدواج ها باشد؟ در پاسخ به این سوال ها، می توان گفت که به صورت کلی، مردانی که ازدواج نکرده اند به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول، آقایانی که شرایط اقتصادی و مادی مطلوبی ندارند. دسته دوم کسانی هستند که از نظر عاطفی و ذهنی به مشکل بر خورده اند.

البته هر پسری دلیل خود را برای ازدواج نکردن دارد؛ اما به صورت کلی به دو دسته ای تقسیم می شوند که نام بردیم. اگر شما هم پسر مجردی می شناسید که علاقه ای به ازدواج کردن ندارد، تا آخر این مقاله ما را همراهی نمایید.

علت ازدواج نکردن پسران چیست؟

در اطرافیان خود می بینید که ازدواج نکردن پسران، پدر و مادر و حتی دیگر اطرافیان را هم دچار نگرانی کرده است. این امر به جایی رسیده که حتی برخی از مردان ترجیح می دهند تا آخر عمر خود تنها بمانند، اما ازدواج نکنند. در ادامه به بررسی دلایل ازدواج نکردن مردان می پردازیم.

1- به دنبال عشق بودن

در سال های نه چندان دور، می توان گفت که تعدادی بسیار زیادی از ازدواج ها به صورت سنتی انجام می شد؛ اما امروزه تقریبا بیشتر افراد به دنبال کسی هستند که از قبل، او را شناخته و یا به عبارت دیگر، عاشق طرف مقابل خود باشند. این افراد ازدواج نمی کنند تا بالاخره کسی را پیدا کنند که عاشقش باشند. این مردها معتقد هستند که بدون عشق نمی شود زندگی کرد.

به دنبال عشق بودن

2- تنوع طلبی

شاید یکی دیکر از دلایل ازدواج نکردن پسران، تنوع طلبی باشد. تنوع طلبی، در ذات انسان وجود دارد و نمی توان آن را از بین برد. به همین دلیل برخی از آقایان نگران این هستند که ازدواج کرده و نتوانند این حس را سرکوب کنند و به دنبال افراد دیگری باشند.

3- آزادی

کسانی که ازدواج می کنند، بسیاری از آزادی هایی که در دوران مجردی داشتند را از دست می دهند. آزادی یکی دیگر از دلایلی است که موجب ازدواج نکردن آقایان می شود؛ زیرا برخی از آقایان نمی توانند با دوستان خود تفریح کنند و به افسردگی مبتلا می شوند. مردان مجردی هم که آقایان متأهل را می بینند، از ازدواج کردن صرف نظر می کنند.

4- مسئولیت پذیر نبودن

برخی از آقایان، دائما از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می کنند و آنها را نمی پذیرند و انجام نمی دهند. به همین دلیل تمایلی ندارند که ازدواج کنند و مسئولیت یک عمر زندگی مشترک را به دوش بکشند. این موضوع را خود مرد هم می داند و به همین دلیل ترجیح می دهد که ازدواج نکند تا بعدا دچار مشکل نشود. بیشتر افراد مجرد، مسئولیت کسی را به عهده نگرفته و رها و آزاد زندگی می کنند.

5- ترس از ازدواج

بسیاری از مردان به دلیل این که تجربه بدی با زنی داشته اند و به اصطلاح شکست عشقی خورده اند، از ازدواج می ترسند. ترس آنها از این است که نکند بعد از ازدواج هم دوباره این اتفاق تکرار شود. همین طور وقتی افراد به ازدواج های نا موفق بستگان و آشنایان خود نگاه می کنند، از ازدواج فراری می شوند تا این اتفاق برای آنها تکرار نشود.

ترس از ازدواج

6- وضعیت اقتصادی نامطلوب

ازدواج کردن، نیازمند داشن وضعیت اقتصادی ثابتی است. حتی اگر ازدواج به ساده ترین شکل ممکن هم انجام شود، باز هم هزینه های سرسام آوری دارد. هزینه زندگی متأهلی نسبت به زمان مجردی بیشتر است. شاید برخی از آقایان فکر کنند که نمی توانند از پس هزینه یک زندگی مشترک بر آیند و به همین دلیل ازدواج نکردن را انتخاب می کنند.

7- خودخواهی

بسیاری از مردان نوعی ویژگی شهصیتی دارند و آن هم این است که دلشان نمی خواهد کسی با آنها مخالفت کند. حال فکر به این که کسی بخواهد بعد از ازدواج با او در هر مسئله کوچک یا بزرگی مخالفت کند، موجب می شود که آقایان از ازدواج فراری باشند. این خصلت آقایان با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

8- در اولویت قرار دادن اهداف کاری

اهداف کاری، یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن پسر مجرد است. همه مردم دوست دارند بهترین زندگی را داشته باشند. همین امر موجب می شود که بسیاری از مردان اهداف کاری خود را مهم تر از ازدواج بدانند. حتی ممکن است که آنها ازدواج را مانعی بر سر راه هدف خود ببینند.

9- نداشتن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس کم، از دیگر دلایل ازدواج نکردن مردان شناخته می شود که در برخی از افراد دیده می شود. بسیاری از آقایان معتقدند که ظاهر خوبی ندارند و حتی نمی توانند به خاطر ظاهر خود، با طرف مقابل حرف بزنند. این افراد ظاهر را مهم ترین نیاز ازدواج می دانند و به آن بیش از حد اهمیت می دهند.

نداشتن اعتماد به نفس

10- تلاش نکردن

امروزه تعداد ازدواج های سنتی خیلی کم شده است. بیشتر افراد خودشان با یکدیگر آشنا می شوند و سپس ازدواج می کنند. بسیاری از آقایان، تلاشی برای برقراری ارتباط نمی کنند و تمام مدت منتظر هستند که دیگران به سمت آنها بیایند.

11- بد بین بودن به همه

می توان گفت که یکی از مهم ترین دلیل ها برای ازدواج نکردن مردان، بدبینی است. برخی از آقایان که با بانوانی در ارتباط بوده اند و خیانت دیده اند، به همه چیز و همه کس بد بین می شوند. پسرانی که قبل از ازدواج با دختر رابطه داشته اند، همیشه به دنبال دختری می گردند که گذشته کاملا پاکی داشته باشد.

12- وابستگی به خانوداه

خیلی از آقایان حتی وقتی به این فکر می کنند که قرار است روزی خانه ای که سال ها در کنار ساکنان آن بزرگ شده را ترک کنند، احساساتی شده و برای این که شرایط را همان گونه ماند گذشته حفظ کنند، از ازدواج دوری می کنند. همچنین فکر می کنند که بعد از ازدواج، بین اعضای خانواده و همسرش مشکل ایجاد شود و مجبور شود که دیگر خانواده اش را ملاقات نکند.

13- توقع بیش از حد

بسیاری از مردان به دنبال کسی هستند که از هر لحاظ همه چیز تمام باشد. یعنی قیافه همسر خود در کره زمین تک و از نظر تحصیلات و خانواده، در بالاترین درجه ممکن باشد. این افراد معمولا به شرایط خود توجهی ندارند و همه چیز طرف مقابل، باید فوق العاده باشد.

توقع بیش از حد داشتن

14- درون گرایی

درون گرایی، از دیگر دلایلی است که از ازدواج بسیاری از افراد، چه زن و چه مرد جلوگیری کرده است. فکر این که یک نفر باید در تمامی موقعیت ها و در همه حال در کنارشان باشد، موجب می شود که حتی به ازدواج هم نزدیک نشوند؛ زیرا این افراد تنهایی را به هر چیزی ترجیح می دهند.

15- کنترل شدن

همان طور که پیش از این گفتیم، بسیاری از مردان بعد از ازدواج، بخش زیادی از آزادی خود را از دست می دهند. بانوان معمولا همسر خود را کنترل می کنند و مردان هم این خصلت آنها را دوست ندارند. البته این ویژگی در مردان هم نیز وجود دارد؛ اما دوست دارند خودشان همسرشان را کنترل کنند، ولی همسرشان کاری به کار آنها نداشته باشد.

16- لذت بردن از مجردی

بسیاری از آقایان دوران مجردی خوبی را سپری می کنند. از آن جایی که بعد از ازدواج میزان این خوش گذرانی ها کاهش می یابد، ازدواج نمی کنند و به خوش گذرانی خود ادامه می دهند. این دسته از افراد فکر می کنند که بعد از ازدواج، خیلی درگیر می شوند و فرصت تفریح خود را از دست می دهند.

17- انتظار برای خریدن خانه

خریدن خانه، یکی از دغدغه هایی که هر مردی آن را دارد. بسیاری از مردان منتظر هستند که اول خانه بخرند و بعد ازدواج کنند. این یکی از رایج ترین دلایلی که موجب می شود یک پسر ازدواج نکند. آنها می خواهند قبل از نامزدی، از لحاظ مالی کاملا تأمین باشند.

انتظار برای خرید خانه

18- نبود فشار

همان طور که پیش از این گفتیم، امروزه تعداد ازدواج های سنتی خیلی کمتر از قبل شده است. در حال حاضر خانواده ها اصرار زیادی بر تشکیل خانواده فرزندانشان ندارند. در گذشته اصرار به داشتن همسر و نوه، زیاد بود؛ اما امروزه اغلب آقایان با زندگی کردن با خانواده مشکلی ندارند و برخی از آنها، از همان دوران مجردی خانه ای جدا برای خود تهیه می کنند و در آن خانه تنها زندگی می کنند.

19- نگران نبودن دباره بچه داشتن

می دانید که مردان، در هر سنی که باشند توانایی بچه دار شدن را دارند. به همین دلیل بسیاری از آنها عجله ای برای ازدواج کردن ندارند و اصلا نگران این موضوع نیستند. اما زنان به دلیل ساختار بدنیشان، تا یک سن خاص می توانند بچه دار شوند و بیشتر از مردان نگران این موضوع هستند.

20- ترس از بچه دار شدن

شاید آقایان تا آخر عمر خود فرصت بچه دار شدن را داشته باشند، اما بسیاری از آنها از بچه دار شدن می ترسند. بالاخره وقتی ازدواج می کنند، باید برخی از مسئولیت ها را بپذیرند؛ اما مسئولیت یک بچه، به مراتب بیشتر است و برخی از آنها نمی توانند مسئولیت هایی که در قبال فرزند خود دارند را بپذیرند.

21- ترس از طلاق

پیش از این گفتیم که امروزه تعداد طلاق ها، بسیار بیشتر از ازدواج ها است. تعدادی از آقایان مزایای ازدواج را کمتر از هزینه ها و معایب آن می بینند. آنها فکر می کنند که در صورتی که مجرد باشند، بهتر می توانند از دارایی های مادی خود محافظت کنند؛ اما اگر ازدواج کنند و طلاق بگیرند، بسیاری از دارایی های آنها برای مهریه از دستشان می رود.

ترس داشتن از طلاق گرفتن

22- فرار از ازدواج مجدد

بیشتر کسانی که قبلا ازدواج کرده اند، دیگر علاقه ای به ازدواج کردن ندارند. بسیاری از آنها کاملا قاطعانه بر تصمیم خود می مانند و تا آخر عمر ازدواج نمی کنند. آنها نمی خواهند که دوباره آن مشکلات قبل را تجربه کنند و تنهایی و آرامش خود را با هیچ چیزی عوض نمی کنند. عدم تفاهم، از دیگر دلایل ازدواج نکردن پسر است.

23- ترجیح بر چند همسری

امروزه افراد خیلی کمی هستند که هم زمان، دو همسر داشته باشند. بیشتر روابط امروزه به دو نفر محدود می شود؛ یعنی یک زن و یک مرد. اما بسیاری از آقایان، چند همسری را ترجیح می دهند و نمی توانند تمام عمر خود را صرف یک نفر کنند و می دانند که بانوان، با چند همسری مشکل دارند و به هیچ عنوان آن را نمی پذیرند. به همین دلیل ازدواج نمی کنند و با دختران مختلفی ارتباط برقرار می کنند.

24- ترس از توقعات همسر

متأسفانه امروزه توقعات زنان، از مردان بسیار بالا رفته است. برخی از مردان به خاطر این توقعات بیش از حد، از ازدواج فرار می کنند. پس این امر هم یکی دیکر از دلایل ازدواج نکردن مردان است. فضای مجازی، به بیشتر شدن این توقعات کمک می کند و موجب افزایش فشار بر روی مردان می شود.

25- فضای مجازی

در فضای مجازی چیزهایی را می بینیم که به هیچ عنوان واقعی نیستند. روی مد آمدن برخی از چیزها و قدیمی شدن برخی دیگر، موجب شده که خانواده ها مدام در حال تعویض وسیله های منزل و لباس ها و دیگر موارد این چنینی باشند.

فضای مجازی

مثلا زنان همیشه دوست دارند یک عروسی و زندگی رویایی داشته باشند؛ آقایان هم چون نمی توانند توقعات آنها را تأمین کنند، از ازدواج دوری می کنند. همچنین در فضای مجازی همیشه همه چیز زیبا و فوق العاده است؛ مردان هم به دنبال فردی هستند که مانند یکی از افرادی که در فضای مجازی دیده اند، همه چیز تمام و فوق العاده باشد و هیچ نقصی در وجود آن آدم پیدا نشود؛ این در حالی است که هیچ انسانی کامل نیست و قطعا هر کسی چه از نظر جسمی و چه از نظر اجتماعی و اخلاقی نقص هایی دارد.

26- ناتوانی در ارتباط گرفتن و حرف زدن

بسیاری از پسران، نمی توانند به خوبی با طرف مقابل خود ارتباط بگیرند و حرف بزنند. دلیل آن هر چیزی می تواند باشد؛ اما شاید یکی از دلایل آن، خجالتی بودن آن پسر باشد. کسی که نتواند خوب با فرد مقابل خود ارتباط بگیرد و حرف بزند، نمی تواند موفق شود.

البته می توان گفت که حدود 80 درصد آقایان این مشکل ندارند. اما آن 20 درصد باقی مانده، در همان ابتدای کار نا امید هستند و به همین دلیل خوب حرف نمی زنند. این مشکل را می توان با تقویت فن بیان و تمرین مداوم حل کرد.

حرف آخر

اگر شما هم پسر مجردی در خانه و یا اطرافان خود دارید، با خواندن این مقاله تا حدودی می توانید بفهمید که دلیل ازدواج نکردن او چیست. باید بدانید که هر مشکلی را می توان حل کرد؛ پس حامی فرزند و یا برادر خود در این موضوع باشید. اگر آن فرد مجرد توسط دیگران حمایت شود، انگیزه پیدا کرده و برای تشکیل یک حانواده خوشبخت، تلاش بیشتری پیدا می کند و در نهایت موفق می شود. اگر شما هم سایر دلایل ازدواج نکردن پسر را می دانید، می توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا