دانستنی های قبل از ازدواج

معنی نمادهای عروسی چیست؟

اگر کمی به مراسم ازدواج فکر کنید، متوجه می شوید که در این مراسم کارهای مختلفی انجام می دهند که شاید معنای خیلی از آنها را ندانید. به علاوه، در مراسم عروسی آیتم های مختلفی دیده می شوند که هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خودشان را دارند. مواردی مانند لباس عروس، حلقه ازدواج، کیک عروسی، پرتاب کردن دسته گل، تور روی صورت عروس و سایر موارد این چنینی برخی از این آیتم ها هستند. اگر شما هم می خواهید معنی نمادهای عروسی را بشناسید، حتماً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاکنون مطمئناً همه شما این آیتم ها را در مراسم عروسی های مختلف دیده اید، بدون این که معنای آنها را بدانید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی بسیاری از افرادی که در مراسم های عروسی خود از این آیتم ها استفاده کرده اند هم معنای آنها را نمی دانند. از این رو، ما در این مقاله به طور کامل نمادهای عروسی را مورد بررسی قرار می دهیم و معنای آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع نمادهای عروسی و معنای آنها

هر یک از نمادهای عروسی معنای خاص خودشان را دارند که شما می توانید با کسب اطلاعات کافی درباره معنای آنها، با دید خیلی بازتری از این آیتم ها در مراسم عروسی خود استفاده کنید. در این قسمت، برخی از مهم ترین نمادهای عروسی را برای شما نام می بریم و توضیحاتی درباره معنای آنها نیز ارائه می دهیم.

1- حلقه ازدواج

حلقه ازدواج یکی از مهمترین آیتم های ازدواج شناخته می شود که از موقع نامزدی و عقد، در دستان عروس و داماد قرار دارد. این حلقه در واقع نمادی از تعهد، تکامل، اتحاد و ابدیت بین زن و شوهر است. در گذشته در مصر باستان، زنان متاهل برای نشان دادن تعهد و تعهد خود، به مچ خود دستبندهای سبز می بستند. این در حالی است که رومیان از فلزات گرانبها مانند حلقه های طلا و نقره و پلاتینیوم استفاده کردند و این فلزات را به صورت حلقه درون دست های خود می انداختند.

همان طور که می دانید، حلقه ازدواج در حال حاضر در انگشت دوم استفاده می شود. این در حالی است که بسته به فرهنگ، ممکن است برخی از افراد ترجیح دهند که حلقه ازدواج را در انگشت های مختلف خود قرار دهند. به عنوان مثال، در گذشته مردم هند انگشتر ازدواج را در انگشت شست و در یونان باستان در انگشت اشاره قرار می دادند. مهم ترین دلیلی که حلقه ازدواج را در دست چپ استفاده می کنند، این است که دست چپ و به خصوص انگشت های دوم و سوم، دارای وریدی متصل به قلب هستند.

2- لباس عروس

یکی دیگر از نمادهای عروسی که باید معنای آن را بدانید، لباس عروس است. برای اولین بار، لباس عروس در مصر باستان استفاده شد. در آن زمان، لباس های عروس از جنس ابریشم و حالت چسبان بود. به مرور زمان، لباس های عروس با لایه های بیشتری به وجود آمدند و حالتی سلطنتی به خود گرفتند.

اگر می خواهید این نوع معنی نمادهای عروسی را بدانید، باید بگوییم که لباس عروس در واقع به معنای پاکدامنی و عفت دختر خانم است. در حال حاضر دختر خانم ها می توانند لباس های عروس را در طرح ها و حتی رنگ های مختلفی انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که برخی عقاید خرافاتی درباره لباس عروس وجود دارند. به عنوان مثال، بعضی از افراد می گویند که عروس خانم نباید خودش لباس عروس را بدوزد و یا حتی قبل از روز عروسی، لباس عروس را به تن کند.

3- دسته گل عروس

از دیگر نمادهای عروسی که معنای خاصی دارد، می توان به دسته گل عروس اشاره کرد. دسته گل عروس در واقع نشان دهنده عشق ورزی و باروری عروس است. در گذشته مردم اعتقاد داشتند ربان هایی که اطراف دسته گل عروس قرار می گرفتند، ضامن خوشبختی عروس و داماد بودند. در نهایت، گره موجود در این ربان نیز می تواند نشان دهنده اتحاد و یکپارچگی زن و شوهر باشد.

4- تور روی صورت عروس خانم

به حتمال زیاد شما هم دیده اید که بیشتر مواقع روی صورت عروس خانم تور می اندازند. یک باور قدیمی درباره انداختن روی صورت عروس خانم وجود داشت و می گفتند که دلیل انداختن تو روی صورت عروس، این بود تا زیبایی عروس توسط ارواح دزدیده نشود. از آن موقع تا زمانی که ازدواج انجام نمی شد، این تور را هم برنمی داشتند.

برخی دیگر اعتقاد دارند که معنی نمادهای عروسی و انداختن تور روی صورت عروس خانم، نشان دهنده این است که عروس در برابر شوهرش تسلیم و مطیع است. یونانیان و مصریان باستان در گذشته از تور به منظور محافظت عروس از چشم بد استفاده می کردند.

5- کیک عروسی

در بسیاری از عروسی ها کیک دیده می شود و عروس و داماد به همراه چاقو آن را می برند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید از کیک عروسی در زمان رومیان باستان به بعد استفاده می شده است. مهم ترین دلیل استفاده از کیک در مراسم عروسی، این بود که عروس و داماد خوشبخت شوند. به علاوه، کیک عروسی نشان دهنده باروری و ثروت در زندگی مشترک است.

در گذشته باور بر این بود که هر کسی از کیک عروسی بخورد، خوشبخت می شود. زمانی که عروس با استفاده از چاقو کیک عروسی را برش می دهد، در واقع می خواهد ثروت را با خود به ازدواج بیاورد. از آنجا که داماد هم در این کار او را همراهی می کند، این امر می تواند نشان دهنده اتحاد و یکپارچگی آنها در تمام دارایی ها باشد.

6- پرتاب دسته گل عروس

ممکن است برخی از افراد فکر کنند که پرتاب دسته گل عروس یک ایده کاملاً جدید است. این در حالی است که حتی از سال ها پیش تاکنون، در کشورهای مختلف از این روش استفاده می شد تا بدانند که نفر بعدی که ازدواج می کند، چه کسی است. به این منظور، عروس خانم پشت به جمعیت ایستاده و در پشت سرش دسته گل را به طرف جمعیت پرتاب می کند. اولین دختر جوانی که دسته گل را بگیرد، کسی است که بعد از این عروسی، ازدواج خواهد کرد.

7- ماه عسل

 یکی دیگر از نمادهای عروسی که باید بشناسید، ماه عسل است. دلیل استفاده از این کلمه، به کشور آلمان باز می گردد. در زمان های گذشته، عروس و داماد باید تا یک ماه پس از عروسی خود، نوعی نوشیدنی می خوردند که از عسل تهیه شده بود.

در افسانه های قدیمی و جالب، آقای داماد عروس خانم را از چشم جمعیت پنهان کرده است و دیگران هم به دنبال آنها می گشتند. در حال حاضر، برای ماه عسل عروس و داماد به مسافرت می روند و حتی برخی از افراد به جای برگزاری مراسم عروسی، ماه عسل را انتخاب می کنند.

8- ساقدوش های عروسی

برخی از عروس و دامادها ترجیح می دهند در مراسم عروسی خود ساقدوش داشته باشند. در حالی که خیلی از افراد فکر می کنند ساقدوش ایده کاملاً جدیدی است، باید بگوییم که این ایده به روم باستان باز می گردد. رومیان باستان در آن زمان بر این باور بودند که احتمال دارد ارواح شیطانی عروس را به اسارت گرفته و یا ببرند.

به همین دلیل هم آنها از افرادی به عنوان ساقدوش کمک می گرفتند تا بتوانند از عروس در برابر این ارواح محافظت کنند. در حال حاضر بیشتر مواقع عروس خانم نزدیک ترین دوستان و خویشاوندان خود را به عنوان ساقدوش انتخاب می کند. این افراد در حین برگزاری مراسم عروسی و یا حتی قبل از آن، از نظر جسمی و عاطفی از عروس خانم حمایت می کنند و بیشتر آنها نیز لباس های مشابه به یکدیگر می پوشند.

9- قدم زدن عروس با پدر در راهرو

ممکن است شما هم در عروسی ها و مراسم های خارجی دیده باشید که عروس خانم به همراه پدر خود در راهرو به سمت آقای داماد قدم می زنند. این مسئله در گذشته نشان دهنده این بود که پدر در تمام مراحل زندگی از دختر خود حمایت می کند. به علاوه، زمانی که پدر دست عروس خانم را در دستان آقای داماد می گذارد، در واقع مالکیت خود را به داماد می دهد. در حال حاضر این عمل نشان دهنده عشق و مهر پدرانه نسبت به دخترش است. البته این روش در عروسی های ایرانی چندان برگزار نمی شود.

سخن پایانی

در این مقاله برخی از مهم ترین نمادهای عروسی را به شما معرفی کردیم و همچنین معنای آنها را برای شما توضیح دادیم. همان طور که گفتیم، معنی نمادهای عروسی می تواند کاملاً متنوع باشد و بهتر است قبل از استفاده از آنها، معنی این نمادها را بدانید. به خصوص اگر در آینده نه چندان دور عروسی شماست، پیشنهاد می کنیم که حتماً معنی نمادهای عروسی را بشناسید. چه نمادهای دیگری در مراسم عروسی وجود دارند که شما معنای آن را نمی دانید؟ می توانید این نمادها را نام ببرید تا معنای هر یک را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا