خواستگاری

اصلی ترین آداب و نکات خواستگاری رفتن

از آنجا که مراسم خواستگاری در واقع اولین مراسم جدی برای شروع زندگی مشترک به شمار می رود، باید رسم و رسوم های آن به طور کامل رعایت شوند. ما در این مقاله قصد داریم مهم ترین آداب و نکات خواستگاری رفتن را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا بتوانید این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید. توجه داشته باشید که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد باید تمام این نکات را رعایت کنند تا بتوانند به اندازه کافی به طرف مقابل خود احترام گذاشته و تاثیر خوبی روی خانواده طرف مقابل خود بگذارند.

موقع رفتن به خواستگاری، خانواده داماد باید بدانند که چگونه باید با خانواده عروس رفتار کنند و این مسئله به صورت متقابل نیز صدق می کند. در صورتی که هر دو خانواده بتوانند به بهترین شکل ممکن با یکدیگر رفتار کنند، مراسم خواستگاری به بهترین نحو برگزار خواهد شد. پس اگر شما هم می خواهید مهم ترین آداب و رفتارهای مراسم خواستگاری ایرانی را بشناسید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در اینجا تمام نکات خواستگاری رفتن را به شما معرفی می کنیم.

آداب خواستگاری در جلسه اول

جلسه اول خواستگاری اهمیت بسیار زیادی در جلسات بعدی هم دارد و اگر اولین مرحله از خواستگاری به خوبی برگزار شود، به احتمال خیلی زیاد طرفین علاقه مند هستند تا جلسات بعدی را هم برگزار کنند. از این رو، باید در جلسه اول دقت خیلی زیادی به نحوه رفتار خود داشته باشید تا بتوانید خود را در دل خانواده طرف مقابل جا کنید.

آداب خواستگاری در جلسه اول

البته یکی از مهم ترین آداب و نکات خواستگاری رفتن این است که خانواده داماد باید حداقل از یک هفته قبل، با خانواده عروس تماس گرفته و زمان دقیق خواستگاری را با یکدیگر هماهنگ کنند. فراموش نکنید که خواستگاری بدون هماهنگی و برنامه ریزی قبلی اصلا گزینه مناسبی نیست و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. علاوه بر این شاید خانواده داماد جلوی درب منزل عروس معطل شوند خانواده عروس هم آمادگی های لازم را نداشته باشند. در این شرایط، نه به سود خانواده عروس است و نه خانواده داماد. به همین دلیل هم بهتر است حتما از قبل هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم انجام شود.

مراسم خواستگاری ایرانی

ممکن است آداب خواستگاری در ایران با سایر کشورها تا حد خیلی زیادی متفاوت باشد. به همین دلیل هم شما باید سعی کنید که مراسم خواستگاری ایرانی خود را متناسب با فرهنگ خود و طرف مقابل تنظیم کنید و تا حد امکان این مراسم به گونه ای برگزار شود که مورد تایید هر دو خانواده باشد.

خانواده های ایرانی سعی می کنند در مراسم خواستگاری، به طور کامل خانواده طرف مقابل و خود شخص را بشناسند تا بتوانند برای گرفتن تصمیم های بیشتر، اطلاعات خود را تکمیل نمایند. علاوه بر این، در مراسم خواستگاری ایرانی باید عروس و داماد حتما با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانند سوالات مراسم خواستگاری را از یکدیگر بپرسند و درک قابل توجهی از یکدیگر به دست بیاورند.

مراسم خواستگاری ایرانی

چگونه در مراسم خواستگاری جذاب به نظر برسیم؟

برای جذاب به نظر رسیدن در این مراسم باید حتما تمام آداب و نکات خواستگاری رفتن را رعایت کنید. این مسئله برای هم عروس خانم و هم برای آقا داماد صدق می کند و آنها باید تمام تلاش خود را کنند که در این مراسم خوب به نظر برسند. زیرا همان طور که گفتیم، زاویه دید خانواده ها می تواند تا حد خیلی زیادی برای سایر جلسات هم سرنوشت ساز باشد.

فاکتورهای متعددی می توانند به شما در رعایت نکات خواستگاری رفتن کمک کنند که ما در این قسمت برخی از مهمترین آنها را نام می بریم. با دقت به همه این نکات توجه کنید تا ببینید که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد باید دقیقا چه کارهایی انجام دهند و خود عروس و داماد چه نقش هایی برای بهتر شدن مراسم خواستگاری خود بر عهده دارند.

نقش پدر، مادر و خواهر خانواده پسر درخواستگاری

اولین و مهم ترین فاکتور برای رعایت آداب و نکات خواستگاری رفتن که اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که هر یک از اعضای خانواده هم عروس و هم داماد نقش های خاصی داشته باشند و خارج از این نقش ها صحبت نکنند. این مسئله برای خانواده پسر که به تازگی خانواده عروس را می بیند، اهمیت بیشتری دارد. در این قسمت، نقش هر یک از اعضای خانواده داماد را به صورت مختصر نام می بریم که باید هر یک از آنها به طور کامل آنها را رعایت کنند.

نقش پدر و مادر در خواستگاری
  • پدر: اول از همه، پدر داماد باید درباره مراسم خواستگاری صحبت را آغاز کند و مجلس را به دست بگیرد. او می تواند به عنوان بزرگ تر خانواده، اطلاعاتی درباره وضعیت اقتصادی، تحصیلات و شغل پسر خود در اختیار خانواده عروس قرار دهد و تا حد امکان، باید در گفتن این ویژگی ها صادق باشد.
  • مادر: بعد از پدر، مادر هم می تواند نظر خود را درباره این مراسم ازدواج صحبت بیان کند و از عشق و علاقه پسرش به عروس حاضر بگوید. توجه داشته باشید که مادر داماد همیشه توجه و دقت خیلی زیادی روی حرکات و رفتار عروس خانم دارد و به همین دلیل هم باید آنها توجه خیلی زیادی به نحوه رفتار خود داشته باشند.
  • خواهر: به طور کلی، دخترهای هر خانواده وابستگی زیادی با مادر خود دارند و به همین دلیل هم این مسئله درباره مادر و خواهر داماد نیز صدق می کند. خواهر داماد باید به رفتارها و صحبت های مادر خود نهایت دقت را داشته باشد و اگر هر زمان که احساس کرد مادرش در حال زیاده گویی است، رفتارهای او را تعدیل کند. همچنین خواهر داماد می تواند رابطه نزدیکی با عروس برقرار کند و به او احساس دلگرمی و آرامش بدهد.

تعیین کردن زمان خواستگاری از قبل

همان طور که در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم، یکی از مهم ترین آداب و نکات خواستگاری رفتن که اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که خانواده داماد باید حتما از قبل با خانواده عروس تماس گرفته و زمان دقیق خواستگاری را با یکدیگر هماهنگ کنند. زیرا اگر خانواده داماد بدون تعیین زمان قبلی و به صورت سرزده به خانه عروس بروند، ممکن است خانواده عروس آمادگی کافی را نداشته باشند و حتی اصلا شاید خانه نباشند.

تعیین کردن زمان خواستگاری از قبل

در این شرایط، این احتمال وجود دارد که خانواده داماد تا چندین ساعت هم جلوی درب منزل عروس خانم معطل شوند. در بهترین حالت، خانواده عروس خانه هستند و از نظر روحی آمادگی برگزاری مراسم خواستگاری را ندارند و همه این موارد می توانند بسیار مشکل ساز باشند. به همین دلیل هم خانواده داماد باید برای احترام به خود و خانواده عروس، حتما سر زمان مقرر شده برای مراسم خواستگاری آماده شود.

پوشش مناسب برای خواستگاری

اگر به دنبال روشی می گردید تا در مراسم خواستگاری جذاب به نظر برسید، باید بگوییم که پوشش و لباس شما می تواند تاثیر بسیار زیادی در این امر داشته باشد. این مسئله فقط برای خانم ها و یا آقایان صدق نمی کند و هم عروس و هم داماد و همچنین خانواده آنها باید بتوانند بهترین لباس خود را انتخاب کنند.

کاملا طبیعی است که عروس خانم یا آقا داماد حساسیت خیلی زیادی برای انتخاب لباس به خرج بدهند و مضطرب باشند. زیرا در این مراسم، برای اولین بار می خواهید با خانواده طرف مقابل به صورت رسمی دیدار کنند و با پوشیدن لباس های شیک و زیبا، در این امر کار آنها خیلی راحت تر می شود.

برای انتخاب پوشش لباس برای خواستگاری بهتر است حتما به سراغ لباس هایی بروید که با تناژ پوستی شما هماهنگی دارند. علاوه بر این، انتخاب رنگ لباس در کنار مدل آن و اکسسورهایی که استفاده می کنید، همه و همه فاکتورهای فوق العاده پر اهمیت برای انتخاب پوشش مراسم خواستگاری به شمار می روند. پیشنهاد می کنیم بعد از آماده شدن و لباس پوشیدن به طور کامل، از یک عطر خوشبو استفاده کنید تا بهتر در نظر خانواده طرف مقابل خود ماندگار شوید.

لباس مناسب برای خواستگاری

آراستگی در خواستگاری

یکی دیگر از مهم ترین آداب و نکات خواستگاری رفتن که باید حتما مد نظر قرار دهید، میزان آراستگی عروس و داماد است. البته این اصلا به این معنا نیست که فقط عروس باید خود را آراسته و آرایش کند و این مسئله برای داماد هم کاربرد دارد. عروس خانم می تواند با استفاده از یک سبک آرایشی فوق العاده ملیح و دخترانه، به بهترین شکل ممکن دیده شود.

حتما از چند ساعت قبل از شروع مراسم خواستگاری لباس های خود را به طور کامل اتو بکشید تا آراسته تر به نظر برسید. هماهنگی رنگ لباس ها با دیگر یکدیگر نیز می تواند یکی دیگر از نکات خواستگاری رفتن در نظر گرفته شود که اهمیت بالایی در نتیجه دارد.

گل و شیرینی درخواستگاری

در مراسم خواستگاری خانواده داماد بعد از ورود به خانواده خانه عروس، برای آنها گل و شیرینی می آورند. از این رو، خانواده داماد می توانند با بردن گل و شیرینی به خانه عروس، میزان احترام خود را به آنها نشان دهند و در عین حال، توجه آنها را به سمت خود جلب نمایند.

داماد هم می تواند گل و شیرینی مراسم خواستگاری را خودش انتخاب کند و یا با خود عروس مشورت کند. به طور کلی، بیشتر دامادها ترجیح می دهند که در مراسم خواستگاری از گل رز استفاده کنند. رنگ هایی مانند ها قرمز، بنفش و یاسی برای انتخاب رنگ گل مراسم خواستگاری مناسب هستند و فقط باید دقت کنید که از بردن گل هایی به رنگ زرد یا نارنجی در مراسم خواستگاری بپرهیزید. زیرا خیلی از افراد اعتقاد دارند که رنگ زرد نشان دهنده نفرت است و گزینه مناسبی برای مراسم خواستگاری در نظر گرفته نمی شود.

علاوه بر انتخاب و خرید گل و شیرینی، آقایان باید نحوه درست هدیه کردن این گل به عروس خانم را نیز یاد بگیرند. برای این که آقایان در مراسم خواستگاری خیلی جنتلمن به نظر برسند، باید هر دو دست خود را به دو طرف گل گرفته و با احترام، گل را به عروس خانم بدهند. از طرف دیگر، عروس خانم هم باید با لبخند گل را از آقای داماد گرفته و آن را به پدر یا مادر خود بدهند.

نحوه برخورد با میهمانان در خواستگاری

در برخورد با مهمانان در مراسم خواستگاری، باید نهایت ظرافت و دقت را به خرج دهید. علاوه بر این، آرامش خود را حفظ کنید و از خندیدن خیلی بلند بپرهیزید. شما می توانید برای اثربخشی بهتر روی خانواده طرف مقابل خود، موقع حرف زدن لبخند ملیحی به لب داشته باشید. حتی می توانید از قبل، کمی با خودتان به تنهایی تمرین کرده و دیالوگ هایی که می خواهید بگویید را بلند تکرار کنید.

صداقت داشتن، یکی از مهمترین آداب و نکات خواستگاری رفتن به شمار می رود که تا حد خیلی زیادی نحوه رفتار شما را به نمایش می گذارد. حتما با بزرگ ترهای مجلس به خوبی رفتار کنید و مطمئن شوید که در مراسم، راحت هستند.

هر دو خانواده عروس و داماد در مراسم خواستگاری باید با نکته سنجی و ریزبینی کامل با یکدیگر صحبت کنند تا به شناخت قابل توجهی از یکدیگر برسند. اگر شما بتوانید با رفتار کاملا حرفه ای و درستی با مهمانان خود رفتار کنید، می توانید تاثیر خوبی روی طرف مقابل خود بگذارید.

پذیرایی در مراسم خواستگاری

در مراسم خواستگاری، خانواده عروس وظیفه پذیرایی کامل از خانواده داماد را بر عهده دارند. حالا این پذیرایی می تواند با استفاده از میوه، شیرینی و چایی انجام شود. خانواده دختر باید تمام تلاش خود را کند که این پذیرایی به بهترین شکل ممکن انجام شود و برای افزایش جذابیت پذیرایی، از ظروف زیبا و منحصر به فردی استفاده کنند.

بعد از ورود خانواده داماد به خانه عروس، عروس خانم باید برای خانواده داماد چای ببرد و در قدم بعدی، خواستگاری با میوه و شیرینی به اتمام می رسد. توجه داشته باشید که میزان و نحوه پذیرایی خانواده دختر به شخصیت و فرهنگ آنها بستگی دارد و به همین دلیل هم نیازی نیست از مواد غذایی خیلی خاصی استفاده کنید و همین مواد غذایی نسبتا معمولی، می توانند گزینه مناسبی برای پذیرایی در مراسم خواستگاری در نظر گرفته شوند.

نکات ریز در پذیرایی از خواستگاران

در این مقاله به طور کامل با مهمترین آداب و نکات خواستگاری رفتن آشنا شدید. اکنون نوبت به آن رسیده که برخی نکات خیلی کوچک اما مهم درباره مراسم خواستگاری و آداب آن را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تجربه بهتری از این مراسم داشته باشید. در این قسمت، برخی از نکات خواستگاری رفتن را به صورت مختصر نام می بریم.

  • عدم اصرار به بله گرفتن و دریافت جواب قطعی در همان جلسه اول
  • نرفتن به خواستگاری با تعداد افراد زیاد
  • احترام به بزرگ ترها
  • رعایت پوشش
  • مرتب کردن ظاهر
  • عدم برگزاری خواستگاری بدون حضور یکی از طرفین
  • بدرقه کردن مهمانان از طرف خانواده عروس
  • شلوغ نکردن خانه

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله متوجه شدید، آداب و نکات خواستگاری رفتن شامل موارد زیادی می شوند که با توجه به همه آنها، می توانید مطمئن شوید که مراسم مورد نظر شما به بهترین شکل ممکن برگزار می شود. اگر نکات دیگری هم وجود دارند که باید درباره مراسم خواستگاری ایرانی مد نظر قرار دهیم و شما تجربه آنها را دارید، می توانید در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا با رعایت آداب خواستگاری و نکات آن، مراسمی به یاد ماندنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا