خواستگاری

دلایل به وجود آمدن اختلاف بر سر مهریه

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن مشکل قبل از ازدواج در مراسم هایی مانند خواستگاری و بله برون، اختلاف بر سر مهریه است. این اختلاف می تواند به خاطر انتظارات خیلی زیاد خانواده ها و یا چشم و هم چشمی ها باشد. حتی ممکن است گاهی مواقع همین اختلاف به خاطر مهریه، باعث شود که ازدواج بهم بخورد و خانواده ها اصلا با یکدیگر به توافق نرسند. در این شرایط، خیلی مهم است که آنها بدانند که مهریه باید چقدر باشد و چگونه اختلافات به وجود آمده در این شرایط را برطرف کرد؟

در این مقاله، قصد داریم به طور کامل درباره میزان درست مهریه و دلایل به وجود آمدن اختلاف درباره این مسئله صحبت کنیم. به علاوه، روش هایی برای برطرف کردن این گونه اختلافات در اختیار شما قرار خواهیم داد. توجه داشته باشید که پسر، دختر و خانواده های آنها باید با توجه به راهکارهای درست، از بروز اختلاف به خاطر مهریه جلوگیری کنند. 

بسیاری مواقع دختر و پسر می توانند با قانع کردن خانواده ها، از بروز این اختلاف جلوگیری کرده و با یکدیگر ازدواج کنند. اگر شما هم می ترسید که قبل از ازدواج بر سر مهریه با خانواده طرف مقابل به مشکل بر بخورید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اختلاف بر سر مهریه چگونه شکل می گیرد؟

یکی از مهمترین فاکتورهایی که می تواند باعث به وجود آمدن دعوا سر مهریه شود، پیشنهاد بسیار بالای خانواده عروس برای مهریه است. گاهی مواقع ممکن است داماد به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن نسبت به احساسات خود، حجم بالای مهریه را قبول کند. با این حال، بیشتر مواقع خانواده او در برابر این تصمیم با شدت مخالفت می کنند. البته دلیل مخالفت خانواده داماد نسبت به مهریه های سنگین، اصلا شکل نگرفتن عروسی نیست و آنها بیشتر نگران آینده فرزند خود هستند.

اختلاف بر سر مهریه چگونه شکل می گیرد؟

ممکن است شما هم این جمله را شنیده باشید که می گویند مهریه را کی داده و کی گرفته. به نظر شما این جمله درست است؟ بر اساس تجربه، باید بگوییم که مهریه را خیلی از افراد داده و خیلی از افراد هم گرفته اند. پس اصلا به شایعات و ضرب المثل های قدیمی توجه نکنید و اصلا بر اساس این گونه مسائل، آینده خود را به خطر نیندازید.

اگر سری به دادگاه خانواده بزنید، متوجه می شوید که خیلی از دختر و پسرانی که قبلا فکر می کردند مهریه هیچ تاثیری در زندگی آنها ندارد، در حال سر و کله زدن با مشکل پرداخت مهریه هستند. پس پیشنهاد می کنیم که به هیچ عنوان احساسات خود را برای تعیین مهریه دخیل نکنید. با این حال، حتما به این نکته توجه داشته باشید که مهریه به هیچ عنوان نمی تواند ضامن خوشبختی دختر و پسر باشد. 

مقدار مهریه چقدر باید باشد؟

قبل از این که مقدار درست مهریه را بدانید، باید بگوییم که در سال های اخیر دیگر مهریه مانند قبلا کاربرد ندارد. حتی خیلی از افراد ممکن است از مهریه به عنوان یک ابزار کاربردی برای دفاع از حق و حقوق خانم ها استفاده کنند. 

آنها اعتقاد دارند که اگر زوجین در طول زندگی مشترک با هر مشکلی مواجه شدند، خانم باید با استفاده از مهریه، به خواسته خود برسد. به عنوان مثال، اگر مرد رفتار اشتباهی داشته باشد، خانم با تهدید همسر خود برای به اجرا گذاشتن مهریه، رفتار او را اصلاح کند.

این افراد فکر می کنند که خانم می تواند از این طریق، مرد را به زندگی خود متعهد کنند. با این حال، این تفکر کاملا اشتباه بوده و مهریه اصلا نمی تواند سلاحی برای خانم ها باشد. حتی گاهی مواقع ممکن است برخی خانم ها به خاطر فرار از زندگی زجرآور و اشتباه مشترک خود، تمام مهریه خود را ببخشند و با سرعت بالایی طلاق بگیرند. 

مهریه باید چقدر باشد؟

به طور کلی، مقدار مهریه تا حد خیلی زیادی به شرایط طرفین بستگی دارد. مهریه اصلا نباید به اندازه ای باشد که پسر توان پرداخت آن را نداشته باشد و از طرف دیگر، نباید آنقدر کم باشد که در صورت جدایی و دریافت مهریه، دختر خانم نتواند زندگی مناسبی را با آن شروع کند.

علت تعیین مهریه بالا

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن اختلاف بر سر مهریه بین خانواده ها، این است که خانواده عروس مقدار مهریه بسیار بالایی تعیین می کنند. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه، برخی از مهمترین آنها را به صورت مختصر نام می بریم.

1- چشم و هم چشمی باید دیگران

یکی از مهمترین دلایل ایجاد مهریه بالا از طرف خانواده ها، چشم و هم چشمی با سایر افراد است. این موضوع در میان خانم ها خیلی بیشتر رخ می دهد. بیشتر خانم ها با خانم های فامیل، دوستان و آشنایان چشم و هم چشمی کرده و هر کسی به دنبال این است که با تعیین مهریه بالاتر، احساس کمبود خود را جبران کند.

2- عدم استقلال مالی خانم

از دیگر دلایلی که می تواند باعث بروز اختلاف بر سر مهریه و ایجاد مهریه های سنگین باشد، این است که برخی از خانم ها استقلال مالی ندارند. در این شرایط، آنها از همین حالا به فکر ایجاد یک پشتوانه مالی قدرتمند هستند تا بتوانند در آینده حتی در صورت جدایی از همسر، زندگی خود را به خوبی اداره کنند.

همین موضوع باعث شده که خیلی از روانشناسان، ازدواج کردن در سنین پایین را یک مشکل بزرگ بدانند. آنها اعتقاد دارند که دختران در سنین پایین به خاطر نداشتن استقلال مالی، مهریه های خیلی سنگینی تعیین می کنند.

عدم استقلال مالی خانم برای مهریه گرفتن

3- جلوگیری از طلاق گرفتن مرد

بر اساس قوانین ایران، زمانی که مرد بخواهد زن خود را طلاق بدهد، باید تمام مهریه را بپردازد. بیشتر مواقع حق طلاق با مرد است و هیچ مشکلی برای طلاق گرفتن ندارد. این در حالی است که خانم ها همیشه حق طلاق ندارند و فقط در صورتی می توانند بدون مشکل از طرف مقابل طلاق بگیرند که در عقدنامه آنها درج شده باشد و یا یک مشکل جدی وجود داشته باشد.

از این رو، خانم ها برای این که از طلاق گرفتن مرد جلوگیری کنند، مهریه را به عنوان یک مانع بزرگ برای او در نظر می گیرند. با انجام این کار، آنها شرایطی به وجود می آورند که حتی اگر مرد بخواهد خانم خود را طلاق دهد، نتواند و یا حداقل سر از زندان در بیاورد.

4- بالا بردن ارزش خود با مهریه

ممکن است برخی از خانم ها گمان کنند که میزان ارزش آنها در زندگی مشترک، بر اساس مهریه سنجیده می شود. به این صورت که هرچه مهریه آنها بیشتر باشد، ارزش و احترام بیشتری دارند. این در حالی است که انسان مانند کالا نیست که ارزش او با موضوعات مادی تعیین شود.

با این حال، مهمترین دلیل بروز این گونه طرز فکرها، عزت نفس پایین خانم ها است. از این رو، اگر خانم ها چنین احساساتی داشته باشند و فکر کنند که با ایجاد مهریه بالا، باید ارزش خود را بالاتر ببرند، سخت در اشتباه هستند و بهتر است برای افزایش عزت نفس خود، به روانشناس مراجعه کنند.

5- داشتن تجربه های مالی ترسناک

این احتمال وجود دارد که خانم کسانی را دیده باشد که بعد از جدایی، نتوانسته اند به درستی زندگی خود را مجددا آغاز کنند. آنها می خواهند برای جلوگیری از بروز تجربه های ترسناک مالی خود و یا دیگران، مهریه سنگینی داشته باشند که حتی اگر ازدواج آنها به جدایی انجامید، باز هم بتوانند بعد از جدایی زندگی خود را بار دیگر آغاز کنند. برای مثال، آنها فکر می کنند که بعد از طلاق و جدایی، باید حتما با پول مهریه بتوانند حداقل سرپناهی برای خود ایجاد کنند. در این میان، برخی از افراد به دنبال مهریه های خیلی سنگین هستند. 

حل کردن اختلاف بر سر مهریه

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، بروز اختلاف بر سر مهریه می تواند یکی از مهمترین دلایل بهم خوردن ازدواج باشد. از این رو، برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است تا حد امکان این گونه اختلافات را برطرف کنید. در این قسمت، برخی از بهترین و کاربردی ترین راهکارهایی که از طریق آنها می توانید اختلافات بر سر مهریه را برطرف کنید را نام می بریم.

1- کنار گذاشتن چشم و هم چشمی

همیشه این نکته را مد نظر قرار دهید که ازدواج، ابزاری برای رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران نیست. از این رو، به هیچ عنوان از مهریه برای رقابت با دیگران استفاده نکنید سعی کنید با استفاده از ارزش های واقعی و معنوی، زندگی مشترک خود را آغاز کنید.

حتی خیلی از افرادی که به خاطر چشم و هم چشمی مهریه های سنگینی ایجاد کرده اند، بعد از ازدواج هم احساس خوشبختی ندارند. فراموش نکنید که اگر همسر شما به خاطر مهریه خیلی سنگین هم از شما جدا نشود، باز هم احتمال خیانت و طلاق عاطفی وجود دارد. پس در زندگی مشترک باید به جای پول، به آرامش خودتان نیز فکر کنید.

حل کردن اختلاف بر سر مهریه

2- ارائه دلیل برای تعیین مهریه

هم خانم و هم آقا باید دلیل خود برای تعیین مهریه مشخص و مورد نظر خود را ارائه دهند. به خصوص اگر با مهریه تعیین شده از طرف مقابل موافق نیستند، باید حتما با آوردن دلیل های منطقی، به یک اتفاق نظر برسند. کمک گرفتن از یک مشاور ازدواج می تواند در این زمینه گزینه بسیار خوبی باشد.

3- گوش نکردن به حرف های دیگران

ممکن است خیلی از افراد با دخالت های بیجا و ارائه تجربه های خود، بخواهند به شما کمک کنند. با این حال، همین حرف ها می تواند یکی از مهم ترین دلایل بروز اختلاف بر سر مهریه میان زوج ها به شمار بیاید. از این رو، فراموش نکنید که نمی توان یک نسخه را برای همه زوج ها پیچید و شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان به حرف های دیگران درباره تعیین مهریه گوش ندهید.

4- مقایسه نکردن

خانم ها باید از مقایسه کردن سایر مردها با همسر آینده خود بپرهیزند. برای مثال، اگر مردی زیر بار مهریه خیلی سنگین رفته است، دلیل نمی شود که همه مردان هم این کار را انجام دهند. در عوض، خانم باید فقط با تعیین یک مهریه مشخص و منطقی، زندگی عاشقانه خود با مرد دلخواهش را آغاز کنند.

5- اصلاح باورها و عقاید اشتباه

اگر شما و یا خانواده تان هر نوع باور و یا عقیده اشتباهی درباره مهریه دارید، بهتر است حتما به کمک مشاور آنها را اصلاح کنید. در غیر این صورت، این باورها و عقاید می توانند تا حد بسیار زیادی به زندگی آینده شما لطمه وارد کنند.

اصلاح باورها و عقاید برای حل کردن اختلاف بر سر مهریه

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره دلیل بروز اختلاف بر سر مهریه بین خانواده های دختر و پسر صحبت کردیم. به علاوه، راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این گونه اختلافات در اختیار شما قرار دادیم. فراموش نکنید که مهریه به هیچ عنوان نمی تواند به تنهایی ضامن خوشبختی شما شود.

در ازدواج با کسی که عاشقانه او را دوست دارید، اصلا نباید به مهریه فکر کنید. با این حال، مهریه فقط باید به اندازه ای باشد که در صورت شکست زندگی مشترک، خانم بتواند بعدا زندگی خود را ادامه دهد. نظر شما درباره مهریه چیست؟ شما می توانید نظرات خود را در قسمت پایین با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا